door Bas

Geschreven op 23 oktober 2022

De handelsonderneming is populair. Met de opkomst van de webshops, komen er steeds meer ondernemers met een handelsbedrijf bij. Wat moet je allemaal regelen als je goed van start wilt gaan met je nieuwe bedrijf? Hieronder vind je een stappenplan én de 10 succes factoren voor jouw handelsonderneming.

Wat is een handelsonderneming?

Een handelsonderneming is een bedrijf dat producten in- en verkoopt. We zien dit soort bedrijven vooral in de detail- en groothandel. De tussenhandel verandert niets aan het ingekochte product, maar verkoopt het door in de oorspronkelijke staat .

Dit gebeurt in de praktijk op alle mogelijke manieren: via import, export, maar ook binnen Nederland. Zij distribueren hun aanbod in kleinere hoeveelheden.

Wat zijn eigenschappen van een handelsonderneming?

Er zijn verschillende soorten handelsondernemingen, zowel online (webwinkel) als (drogisterij, boekenwinkel) of een combinatie daarvan. Voor alle type handelsondernemingen zijn de belangrijkste eigenschappen:

  • Er worden geen producten bewerkt, de handelsonderneming verkoopt ze door
  • Een goed product vermarkten is één, maar dat is niet het belangrijkste onderscheid. Belangrijker is het om precies te weten wat je doet en daarvoor is overzicht nodig
  • Juiste data zijn essentieel om overzicht te houden en te zien wat je hebt, en wat je mist
  • Solide software voor efficiënte processen
  • Ze worden beter door te proberen, te vallen, op te staan en het opnieuw en beter te proberen (met behulp van de juiste data)

Het starten van een handelsonderneming doe je zo

Zit de handel in jouw bloed en ben jij van plan een fysieke winkel, een webshop of misschien een combinatie van die twee te starten? Hieronder vind je een stappenplan om dit werkelijkheid te maken:

1. Schrijf een ondernemingsplan

ondernemingsplan handelsondernming

Zet je plannen overzichtelijk op papier. Breng duidelijk in kaart welke producten of diensten je wilt verkopen. Je bekijkt de concurrentie en je denkt na over marketing, financiën en logistieke aspecten. Met een goed plan, maak je een sterke start.

2. Inschrijving Kamer van Koophandel

In Nederland moet iedere startende ondernemer zijn onderneming officieel inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Dat geldt zowel voor webshops als fysieke winkels. Daarna is de oprichting van je webwinkel of fysieke winkel een feit.

Apart aanmelden bij de Belastingdienst is overigens niet nodig, omdat de KvK deze gegevens automatisch voor je doorgeeft.

3. Informeer de gemeente

Wil je een webshop starten en de digitale winkel vanuit je eigen huis gaan runnen? Dan moet je in veel gevallen checken of dit past in het bestemmingsplan en ook je gemeente hiervan op de hoogte stellen. Ook bij het huren van een pand voor een fysieke winkel is het belangrijk dit te checken.

Is het niet direct mogelijk om een bedrijf aan huis te starten? Dan kun je ervoor kiezen om een ontheffing of wijziging van het bestemmingsplan aan te vragen. Indien je in een huurhuis woont, moet je bovendien toestemming vragen aan de verhuurder van het pand.

4. Registreer je domeinnaam

domeinnaam handelsonderneming

Om daadwerkelijk een webwinkel te starten heb je allereerst een goede website nodig. Het is zaak om een domeinnaam te kiezen die je officieel laat registreren bij de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN).

Onthoud dat je domeinnaam aan verschillende eisen moet voldoen. Zo gelden er eisen voor de lengte, moet de naam ten tijde van het aanmelden nog niet in gebruik zijn en mag deze niet teveel lijken op de domeinnaam van andere bedrijven.

Met een zoekopdracht op internet kom je al een heel eind, maar via de meeste hostingbedrijven kun je direct checken of een domeinnaam nog beschikbaar is.

5. Zorg voor een goede administratie

Voor de meeste mensen is dit niet meteen het favoriete onderdeel van ondernemen, maar zeker bij een handelsonderneming is het heel belangrijk om vanaf het begin af aan je financiën op orde te hebben en te houden.

Eerder in dit artikel is al het belang van data en overzicht genoemd, en je wil natuurlijk niet voor voor vervelende (financiële) verrassingen komen te staan. En al helemaal geen gedoe krijgen met de belastingdienst.

Er zijn goede software systemen beschikbaar om dit te ondersteunen. Het is verstandig om hier advies te vragen van een ervaren boekhouder.

6. Webshop maken

webshop handelsonderneming

Heb je een pakkende domeinnaam geregistreerd? Dan kun je aan de slag en je webshop maken. Heb je geen technische vaardigheden? Kies dan voor een klant-en-klaar gehoste website zodat je direct aan de slag kunt met je webwinkel.

Wil je een uniek design? Dan kun je ervoor kiezen om een webshop op maat te laten maken. Hier hangt uiteraard een prijskaartje aan, maar je hebt wél een webshop die geheel naar jouw smaak is ingericht. Vergeet vooral de gebruikersvriendelijkheid niet. Een goed navigatiemenu en een makkelijk bestel- en betaalproces zijn onmisbaar.

7. Auteursrechten regelen

Als je webshop eenmaal in de lucht is en je bepaalde content wilt wijzigen, mag je dat alleen zelf doen wanneer je in het bezit bent van het auteursrecht. Het gaat dan bijvoorbeeld om de teksten, video’s, software of foto’s die op je website zijn geplaatst.

Het is verstandig om hierover van te voren direct duidelijke afspraken te maken met de makers, zodat je later niet voor vervelende verrassingen komt te staan. Dit kun je bijvoorbeeld doen doe de ontwerper gericht te laten verklaren dat hij of zij geen gebruik zal maken van de persoonlijkheidsrechten. 

8. Algemene voorwaarden opstellen

Hoewel niet verplicht is het juridisch gezien zeker aan te raden om goede algemene voorwaarden op te stellen. Hierin laat je onder meer regels vastleggen op het gebied van betaling, levertijd, garantie en eventuele geschillen, die van toepassing zijn op jouw bedrijf en de klant.

Afhankelijk van je sector kan het zijn dat je ook nog te maken krijgt met andere branchespecifieke algemene voorwaarden.

Je kunt ervoor kiezen om de algemene voorwaarden zelf op te stellen of dit door een jurist te laten doen. Het is in ieder geval aan te raden eerst een deskundige naar je voorwaarden te laten kijken voor je deze daadwerkelijk gaat gebruiken voor je webwinkel.

9. Informatie op je website aanbieden

website handelsonderneming

Het is belangrijk dat je bezoekers van je website duidelijke informatie verschaft over de identiteit van je onderneming. Niet alleen potentiële klanten willen namelijk graag weten met welke aanbieder zij van doen hebben; dit heeft de overheid officieel vastgelegd in de regels voor overeenkomsten op afstand.

Dat betekent in ieder geval dat je het KvK-nummer en je nieuwe btw-id op de website moet zetten. Daarnaast is het verplicht om je bezoekers te informeren over de prijs, kenmerken van het product, betalingswijze en levering. 

10. AVG: Algemene Verordening Per­soons­ge­ge­vens

Een andere regel waar je mee te maken krijgt, is de AVG. Dat betekent onder meer dat je zorg draagt voor het zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens van consumenten en eventuele werknemers. Laat het liefst, samen met de algemene voorwaarden, je privacy- en cookieverklaring, verwerkersovereenkomsten en verwerkingsregister opstellen door een jurist. Het is maar eenmalig en dan weet je zeker dat je het goed doet.

11. Schriftelijke bevestiging

Heeft een klant een bestelling gedaan in je webshop? Dan ben je verplicht om deze klant een bevestiging van de bestelling te sturen. Vergeet niet om in deze bevestiging, die de klant uiterlijk bij de levering van de bestelling moet ontvangen, ook melding te maken van je algemene voorwaarden, garantiebepalingen en de adresgegevens van je onderneming.

Overigens heeft de klant recht op een bedenktijd van minimaal zeven werkdagen en maximaal drie maanden. Deze periode, ook wel zichttermijn genaamd, gaat in op het moment dat het artikel of de dienst wordt geleverd.

12. Logistiek

Het succes van je webshop is afhankelijk van levertijd, bezorgkosten en het gemak van retourneren. De producten moeten wel op de juiste plek bezorgd worden. En de klant wil niet te lang wachten op levering van producten. Uit onderzoek blijkt namelijk dat maar liefst 54% van de potentiële klanten afhaakt wanneer de levertijd te lang duurt.

Je kunt de logistiek zelf regelen, maar het proces van producten op tijd bezorgen bij de klant, neemt veel tijd in beslag. Wil jij je vooral richten op je website, dan kun je ervoor kiezen om dit uit handen te geven. Er zijn veel logistieke bedrijven die de fulfillment voor je kunnen doen.

13. Internationaal zakendoen: waar moet je op letten?

internationale handelsonderneming

Zeker met een webshop heb je de mogelijkheid om internationaal te gaan. Dit biedt interessante kansen, maar er komt ook het nodige bij kijken. Hierbij de belangrijkste zaken om over na te denken:

  • Producten importeren van buiten de EU ligt behoorlijk ingewikkeld. Je mag niet zomaar geïmporteerde goederen uit landen buiten de EU op de Europese markt brengen. In dit geval ben jij als ondernemer wettelijk verplicht om de producten via de douane in het vrije verkeer te brengen.
  • Daarnaast betaal je invoerrechten en andere belastingen over de import. Omdat deze aangifte vrij ingewikkeld is, kun je dit takenpakket in de meeste gevallen beter uitbesteden aan een douane-expediteur. 
  • Het is mogelijk dat je voor de import van jouw assortiment moet beschikken over een licentie of invoervergunning. Sommige goederen mag je namelijk helemaal niet of slechts beperkt invoeren en andere artikelen zijn weer alleen toegestaan als het voldoet aan bepaalde (strenge) voorwaarden.
  • Ook krijg je te maken met internationale leveringsvoorwaarden voor de transport en levering van goederen. Deze ‘Incoterms’ zijn opgesteld om het internationale zakendoen makkelijker te maken.
  • Ken je talen die je nodig hebt voor de internationale communicatie, of zorg voor iemand die daar goed in is. Handig als je mailbox vol zit met berichten van je buitenlandse leveranciers en klanten.

14. Voorraadbeheer

Als je over genoeg opslagruimte beschikt, kun je zelf de voorraad houden. Dit kan in een kantoor, magazijn, of bij een kleinschalige webwinkel zelfs op zolder. Startende ondernemers die een handelsonderneming opzetten, maken echter steeds meer gebruik van dropshipping.

Dit is een constructie waarbij je als tussenhandel zelf geen voorraden hoeft te beheren. Via deze manier van artikelen afleveren krijgt de ondernemer een bestelling van de klant. 

Veel van het risico van de ondernemer in een handelsonderneming wordt overgenomen door dropshipping. Je hoeft niet te investeren in voorraden. Dit scheelt vervolgens ook weer veel kosten op het gebied van transport, inventaris en zelfs personeel. Er zijn helaas ook nadelen:

Aansprakelijkheid

Als je een goede relatie hebt met jouw leverancier dan kun je een verkeerde of defecte levering soms verhalen bij deze partij. Het is maar de vraag of een een onbekende dropshipping bedrijf ook bereid is je te helpen. Dan zit jij met de (garantie en andere) claims opgescheept. Hierdoor ben jij dus aansprakelijk en verantwoordelijk voor de verzending, ook al heb jij deze niet verstuurd. 

Voorraad 

Als je leverancier niet in Nederland zit, kunnen langere levertijden soms een grote rol spelen. Aangezien consumenten graag zo snel mogelijk hun bestellingen in huis hebben, is dit iets waar veel klanten op af zullen haken.

Concurrentie 

Ook is de concurrentie op die artikelen vaak groter. Vaak leveren dropshipping-leveranciers aan nog tientallen andere ondernemers hetzelfde assortiment.

Lagere marge 

Een ander nadeel is dat het vrij lastig is om een goede marge te houden op je assortiment wanneer je aan dropshipping doet. Je hebt misschien geen last van de kosten van opslag of inkoop. Ook heb je geen artikelen die over datum gaan en geen restvoorraad. Maar dropshipping-leveranciers berekenen dit vaak door in de prijs. 

Verzendkosten komen daar vaak ook nog eens bovenop. De artikelen met de hoogste marge zijn daarom het meest populair bij webwinkeliers, maar ook hier kom je weer in aanraking met flinke concurrentie. 

De conclusie is dat deze manier van zakendoen is voornamelijk succesvol als het niet de kern van je bedrijf raakt, maar gericht wordt ingezet als aanvulling op je hoofdassortiment.

Succesvolle voorbeelden handelsonderneming

Bol.com, Coolblue en Zalando staan bekend de meest succesvolle online webshops en zijn perfecte voorbeelden van een handelsonderneming. Daarnaast zijn er voorbeelden van webshops gecombineerd met fysieke winkels zoals Albert Heijn en De Beijenkorf. Dit zijn natuurlijk de grote en bekende jongens.

Het CBS verwacht dat het aantal webwinkels in Nederland in het derde kwartaal van 2022 met 910 shops is toegenomen ten opzichte van het jaar ervoor. Daarmee komt het totaal aantal webwinkels uit op 80.995 webwinkels.

Het gros van de webwinkels verkoopt fashion (18.790) of non-foodartikelen (13.865). Van deze webwinkels zijn er ruim 2.000 aangesloten bij Thuiswinkel.org en zij vertegenwoordigen ruim 70% van alle online consumentenbestedingen in Nederland.

De 10 belangrijkste kenmerken van een succesvolle webshop:

webshop handelsonderneming

Of het bij je handelsonderneming nu gaat om een grote webshop of winkelketen of een kleintje, de volgende 10 kenmerken zijn het belangrijkste om succesvol te worden én te blijven:

  1. Een goede planning maken
  2. Passie voor je product en webshop/winkel
  3. De juiste (niche) producten verkopen
  4. Toon aan dat je expert ben op het gebied van jouw aanbod
  5. Vecht voor jouw doelstellingen en blijf leren
  6. Besef dat je het niet allemaal alleen kunt
  7. Netwerken blijft belangrijk, online en offline
  8. Luisteren naar je klant en je klant centraal stellen: geen woorden maar daden
  9. Verkopen is vertrouwen: een goede klantenservice, bereikbaar zijn en transparantie
  10. Focus op content, dit is niet alleen goed voor je vindbaarheid online, maar het delen van informatie met je klanten draagt bij aan de klantbeleving.

Ook voor jou

Ondernemen

Voor het eerst personeel aannemen

Veel startende ondernemers beginnen hun bedrijf alleen, maar na een tijdje kun...

Lees meer...

door Bas Smeets op 28 november 2022

Kennisbank

Financieel plan

Je wil binnenkort je eigen bedrijf starten maar hebt een financiering nodig?...

Lees meer...

door Bas Smeets op

Ondernemen

Beginnen met ondernemen

Wil jij beginnen met ondernemen en weet je niet waar je moet beginnen? In dit...

Lees meer...

door Bas Smeets op 20 november 2022

Pin It on Pinterest

Share This