door Bas

Geschreven op 15 juni 2021

Startende ondernemers zoeken vaak naar ‘een gat in de markt’. Vaak wordt dit geïnterpreteerd als het maken van een compleet nieuw en innovatief product, maar het kan ook iets zijn waar op dát moment veel vraag naar is.

Wat wordt er anno 2021 bedoeld met het vinden van een gat in de markt en waarom is het van belang? In dit artikel leggen wij uit hoe je succesvol een gat in de markt vindt in 2021.

Een gat in de markt betekenis

Een gat in de markt is een product of dienst, dat nog door niemand anders is ontdekt en waar veel mensen in geïnteresseerd zijn. Ook kan het een bestaand product zijn, waar een eigen unieke draai aan is gegeven. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld de producten van Steve Jobs van Apple, of de introductie van het Wi-Fi netwerk.

Het is belangrijk dat je goed onderzoek doet naar jouw idee. Je wilt de plank natuurlijk niet misslaan. Vraag jezelf dus af: waar heeft de markt behoeften aan en hoe kan ik uniek zijn. Vervolgens kun je beginnen aan jouw start-up.

Waarom een gat in de markt zoeken?

een gat in de markt betekenis

Een succesvolle (online) business starten, is vandaag de dag niet meer zo eenvoudig. Het is dus belangrijk dat je met een uniek en innovatief idee komt: ‘een gat in de markt’. Op die manier ben jij je concurrentie een streepje voor.

Tegenwoordig wil iedereen commercieel succes behalen en dat is zeker niet onmogelijk, maar je moet wel met een idee komen waar de buitenwereld op zit te wachten. Een uniek idee dat een bekend probleem oplost en het leven van mensen een stukje makkelijker kan maken.

Gat in de markt vinden in 7 tips

Wij snappen goed dat een gat in de markt vinden niet vanzelf gaat. Daarom helpen wij je graag in dit proces, met 7 tips die je helpen bij het vinden van een gat in de markt:

Tip 1: Wees creatief

Bij het vinden van een gat in de markt denken mensen zoals ik net al aangaf vaak aan het produceren van een compleet nieuw product, maar dit is niet altijd nodig. Gebruik je creativiteit!

Je kunt jezelf ook onderscheiden door iets op een andere manier te presenteren of je op een iets andere doelgroep te richten dan de concurrentie. (Check hier hoe je een concurrentieanalyse uitvoert). Ook kun je brainstormen over een unieke service. Hoe kun je mensen snel en effectief helpen?

Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Dit kost vaak meer tijd en energie dan nodig. Geef je eigen draai aan een bestaand product of aan een bestaande services. Hoe kan dit beter, leuker of makkelijker?

Tip 2: Welk probleem ga je oplossen?

wat is het gat in de markt

Een probleemoplossende factor verwerken in je product of dienst is van belang. Als je een gat in de markt wilt vinden, is dit de belangrijkste factor waar je rekening mee moet houden. Een probleemoplossende factor spreekt de massa aan.

Kijk bijvoorbeeld naar de paperclip. Een simpel product met een gigantisch succes. Iedereen op de wereld gebruikt het. En wat doet het? Het lost een probleem op. Het houdt velletjes papier bij elkaar.

Welke (kleine) problemen ondervind jij in het dagelijks leven? Als je dit weet kun je in je omgeving vragen of meer mensen er last van hebben en gaan brainstormen over een oplossing hiervoor.

Tip 3: Maak een plan

Het maken van businessplan wordt erg overschat en is meestal niet nodig, tenzij je externe financiering zoekt voor je start-up. Wat je wel nodig hebt is een one page business plan. Één A4tje met daarop alle details die je als basis gebruikt voor de eerste paar maanden.

Bepaal je acties en doelen vooral voor de eerste 3 maanden, niet voor langer. Waarom? Als startup is je leven onvoorspelbaar en het gaat altijd anders dan verwacht. Daarom heeft ver vooruit plannen weinig zin bij een nieuw bedrijf.

Tip 4: Marktonderzoek en trends

We gaven het net al aan, maar de markt en trends onderzoeken is erg belangrijk als je op zoek bent naar een gat in de markt. Als je de markt niet onderzoekt, dan weet je niet welke zaken momenteel populair zijn en waar je dus op in kunt spelen.

Tijdens een trendonderzoek, onderzoek je belangrijke ontwikkelingen in verschillende markten en de maatschappij. Dit is belangrijk omdat je pas kunt inspelen op behoeften, als je deze helder hebt.

Om dit goed te kunnen inzien, moet je jouw doelgroep ook goed onder de loep nemen. In de volgende tip gaan we hier dieper op in.

Tip 5: Onderzoek je doelgroep

doelgroep onderzoeken

Naast het onderzoeken van de markt en trends, is het onderzoeken van de doelgroep ook belangrijk. Deze mensen gaan uiteindelijk jouw producten aanschaffen of dienst kopen. Inzicht krijgen in de problemen die deze groep ervaart in het dagelijks leven, kan je helpen bij het vinden van een gat in de markt.

Hoe pak je een doelgroepanalyse aan?

Als je jouw doelgroep gaat onderzoeken, begin je meestal met de demografische gegevens. Vragen die je jezelf hierbij zou kunnen stellen zijn:

  • Onder welke leeftijdcategorie valt je doelgroep?
  • Is er een dominant geslacht dat je producten of diensten willen aanschaffen?
  • Wat is de gezinssamenstelling van je doelgroep? 
  • Waar wonen ze?

Als je de demografische gegevens helder hebt, kun je eventueel doorgaan met de sociaaleconomische gegevens. Dit gaat over de maatschappelijke positie van je doelgroep. Hierbij kun je jezelf vragen stellen als:

  • Welke opleidingsniveau heeft je potentiële klant?
  • Welke beroepen oefent je potentiële klant uit?
  • Hoeveel verdient hij of zij gemiddeld?

Daarna kijk je naar hun interesses, hobby’s en levensopvattingen.

Ook is het belangrijk om de mogelijke problemen die deze groep ondervindt te onderzoeken. Op die manier kun je een oplossing bedenken voor deze problemen en jouw gat in de markt vinden.

Hoe meer je weet over je ideale klant, hoe beter jij jouw gat in de markt kunt vinden door je product of dienst exact op hem/haar af te stemmen.

Tip 6: Formuleer jouw USP’s

Een gat in de markt hoeft niet per se een heel nieuw product of dienst te zijn. Vaak kun je met een USP (Unique selling point) ook een gat in de markt vullen. Het is dan ook verstandig om goed na te denken over een aantal van deze unique selling points. Wat maakt jou uniek tegenover de concurrentie?

Een aantal voorbeelden van USP’s zijn:

  • Gemak en service;
  • Je prijs;
  • Uitstraling en kwaliteit;
  • Persoonlijke kwaliteiten;
  • Een unieke methode;
  • Een uniek netwerk;
  • Bijzonder verdienmodel;
  • Een bijzonder verhaal/missie.

Het is belangrijk om hier goed over na te denken. Neem ze ook mee in je onderzoek en in je one page ondernemingsplan. Dit zijn de kernwaarden van je bedrijf die jou uniek kunnen maken. Vooral een bijzonder of inspirerend verhaal doet het goed. Formuleer duidelijk en overtuigend welke missie jij hebt met je bedrijf.

Tip 7: Ga ervoor

het gat in de markt

Alle tips die we je hierboven hebben gegeven, hebben geen zin als je er niet voor gaat. Ondernemen is gecalculeerde risico’s durven nemen en lef tonen. Ga ervoor! Steek liefde, tijd en energie in je product of dienst en bied toegevoegde waarde.

Een gat in de markt ontdek je vaak door gewoon te beginnen. Een goed onderzoek is uiteraard belangrijk, maar als je niet begint dan zul je er nooit achter komen of jouw fantastische plan werkt.

Neem je onderzoek serieus, vraag rond in je omgeving en als je alles helder hebt begin je aan je idee. Misschien start je jouw bedrijf wel naast je baan. Als je niet begint weet je ook niet hoe het uitpakt.

Heb jij al een bedrijfsidee? Zo ja, wat houd je tegen om er voor te gaan? Deel het met ons hieronder in het commentaarveld

Ook voor jou

Kennisbank

Strategie

Je wilt voor jezelf gaan beginnen en je eigen baas zijn, maar in je omgeving...

Lees meer...

door Bas Smeets op 18 november 2021

Kennisbank

Missie

Je wil gaan ondernemen. Je weet wat je gaat aanbieden en hoe je dat gaat doen....

Lees meer...

door Bas Smeets op 10 november 2021

Kennisbank

Visie

Een visie geeft koers aan een organisatie. Het motiveert je medewerkers en...

Lees meer...

door Bas Smeets op 8 november 2021

Pin It on Pinterest

Share This