door Bas

Geschreven op 8 mei 2021

Een online business starten is een droom die veel mensen hebben. Een online business biedt namelijk een hoop interessante voordelen. Zo heb je weinig of geen personeel nodig, zijn de opstartkosten relatief laag en heb je geen fysiek pand nodig. 

In dit artikel leggen wij je uit wat je aanpak is voor een online bedrijf starten, zodat ook jij de vrijheid kunt bereiken waar je altijd al van droomde. Veel mensen starten een online business ook naast hun baan. Aan het einde weet je precies hoe je kunt beginnen, welke soorten er zijn en waar je goed op moet letten.  

Inhoudsopgave online business starten

  1. 5 Voordelen van een online business starten
  2. 6 Nadelen van een online business starten
  3. Soorten online business
  4. Online bedrijf op de markt zetten in 8 stappen

5 Voordelen van een online business starten

online business starten

Een online business starten brengt interessante voordelen met zich mee. We benoemden er in de inleiding al een paar. Hieronder zullen we verder op de voordelen ingaan:

1. Groot bereik zonder extreme kosten

Met een online business heb je sneller een groot bereik zonder veel kosten te hoeven maken. Het woord zegt het al ‘Online Business’, je runt je business dus online. Online kun je simpelweg veel meer mensen bereiken. En nog belangrijker: De juiste mensen, omdat je je doelgroep heel gericht kunt targeten. Dit kan door middel van advertenties, maar ook door hoog te scoren in Google.

2. Eenvoudig producten en prijzen testen en meten

Met een online business kun je gemakkelijk producten en prijzen testen en meten. Door middel van een statistiekenprogramma zoals Google Analytics, kun je tot in detail zien wat je bezoekers doen op je website. Op die manier kun je makkelijk testen met verschillende prijzen en/of producten.

3. Geen fysiek pand nodig

Een online business starten doe je voornamelijk vanaf je laptop. Het mooie hiervan is dat je vrij bent om te gaan en staan waar je wilt. Je hebt dus geen fysiek pand nodig, omdat je jouw business runt op het internet.

Als je bijvoorbeeld gaat dropshippen, lever je jouw producten direct vanuit de leverancier naar de klanten en hoef je deze dus niet op te slaan in een magazijn. 

4. Geen groot budget nodig om op te starten

In tegenstelling tot bijvoorbeeld een horecazaak, heb je bij een online bedrijf starten geen groot startkapitaal nodig. Als je een horecazaak wilt beginnen moet je een pand huren, personeel aannemen, producten inslaan, enzovoorts. 

Een online business starten kun je in principe met een heel klein budget. Het is dus voor iedereen toegankelijk en je kunt vandaag nog beginnen met jouw online bedrijf.

Ben jij benieuwd hoe je zonder geld een bedrijf kunt starten? Lees dan ons artikel bedrijf starten zonder geld.

5. Niet veel of geen personeel nodig

Als je een online business hebt, heb je vaak geen personeel nodig, helemaal niet als je net begint met je online bedrijf. Je bedrijf is vaak kleinschalig en aan personeel heb je dus niet zo veel. Je hebt dus geen vaste kosten die worden verhoogd en je hoeft niet te managen. En wanneer je wel hulp nodig hebt, dan kun je het best een freelancer inhuren die ook vanuit huis werkt.

6 Nadelen van een online business starten

nadelen online business starten

Elk voordeel heeft natuurlijk zijn nadeel. Zo ook bij het starten van een online business. Naast de voordelen die we hierboven hebben opgesomd, zijn er ook een aantal nadelen. Deze zullen we hieronder met je doornemen:

1. Een website moet worden onderhouden

Als je een online business wilt runnen, heb je natuurlijk een website nodig. Deze moet je in eerste instantie laten bouwen, maar daarnaast moet hij ook elke maand onderhouden worden.

Er moeten updates worden uitgevoerd en het is verstandig om zo nu en dan een back-up van de website te maken. Vind je dit zelf lastig? Dan zul je iemand moeten inschakelen die dit voor je kan doen. 

2. Het kost vaak veel tijd om succesvol te worden

Je hoort vaak mooie verhalen over mensen die hun online business starten vanuit het buitenland en slapend rijk worden. De realiteit is echter dat het best lang kan duren voordat je succesvol wordt op het internet. Er is behoorlijk wat concurrentie en hoog scoren met je website is tegenwoordig niet gemakkelijk. 

3. Sommige markten zijn moeilijk om toe te treden

Zoals we net al aangeven is er in de onlinewereld veel concurrentie. Er zijn dus ook markten waarbij het moeilijk is om toe te treden. Neem bijvoorbeeld de “gezondheid” niche en de “online geld verdienen” niche, waar de concurrentie heel hoog is.

4. Content marketing kost veel tijd 

Als je een online business wilt starten, is content marketing ontzettend belangrijk. Met deze manier van marketing wil je meerwaarde bieden aan de klant, zodat je als een autoriteit wordt gezien in een bepaalde niche. Dit doe je onder andere met hoogwaardige content. 

Die content moet wel geschreven, gefilmd of gefotografeerd worden. Hier kan veel tijd in gaan zitten. Je zult gedisciplineerd moeten publiceren, zoals op blogs, podcasts, social media of YouTube. Kijk wel altijd goed welke manier het beste bij jou past, want het moet wel leuk blijven.

5. Internet marketing zoals SEO en SEA kunnen ingewikkeld zijn

Een online business starten gaat vaak gepaard met SEO en SEA. SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’ en betekent dat je jouw website optimaliseert voor Google. Voor velen is dit onbekend terrein en vrij lastig. 

SEA staat voor ‘Search Engine Advertisement’. Met andere woorden adverteren op Google. Het is belangrijk dat je dit op de juiste manier aanpakt, anders ben je je geld aan het verbranden. Het is mijn advies altijd om hier hulp voor in te schakelen.

6. Met alleen online is het lastig differentiëren

Het klinkt natuurlijk fantastisch, online een passief inkomen verdienen. Dat ging 10 jaar geleden ook vrij gemakkelijk en het kan nog steeds. De realiteit is echter ook dat het tegenwoordig veel belangrijker is om jezelf te differentiëren van anderen. Klanten verwachten tegenwoordig meer dan vroeger. Ze betalen voor perfecte service, voor kwaliteit en voor de oplossing van een probleem of uitdaging dat ze hebben. Zorg dus voor een perfecte merkbeleving en persoonlijke aandacht voor je klanten. Zo win je het van al je concurrenten.

Soorten online businesses 

soorten online business

Bij een online business starten kun je kiezen uit een aantal soorten. Dit kan bijvoorbeeld Affiliate Marketing zijn, maar ook E-commerce, Dropshipping of het leveren van online diensten: 

Affiliate Marketing

Een heel populair soort online business is ‘Affiliate Marketing’. Bij Affiliate marketing verkoop jij niet je eigen producten, maar promoot jij andermans producten. Dit doe je door het plaatsen van linkjes op jouw website, naar het product dat je promoot. 

Als jouw bezoekers vervolgens via deze link het product kopen, dan krijg jij hier een kleine commissie voor. De commissies kunnen verschillen van 6 euro tot wel 250 euro. Producten die je kunt promoten vind je op affiliate netwerken als: PayPro en Daisycon.

E-commerce/Dropshipping

Een andere populaire online business soort is ‘Dropshipping’. Dropshipping valt onder E-commerce en houdt in dat jij online producten verkoopt. Deze producten heb je zelf niet op voorraad, maar je laat ze direct vanuit de leverancier bezorgen. 

Het voordeel van het dropshipmodel is dat je geen voorraad nodig hebt, de opstartkosten erg laag zijn en het dus voor iedereen toegankelijk is. Een nadeel kan het logistieke proces zijn. Jij verstuurt de pakketten niet zelf naar je klanten. Je kunt dit dus niet goed controleren en een verpakking in je eigen huisstijl is vaak lastig te regelen. 

Virtual assistant

Als virtual assistant werk je op afstand voor een opdrachtgever. Je assisteert bij verschillende werkzaamheden. Dit zal voornamelijk telefonisch en digitaal werk zijn.

Je haalt als het ware alle zorgen van de ondernemer waarvoor je werkt uit handen. De werkzaamheden variëren van agendabeheer, e-mailbeheer, social media activiteiten en de planning controleren. 

Webdesigner

Ben jij een genie in het bouwen en vormgeven van websites? Dan kun je jezelf aanbieden als webdesigner. Als je voor deze soort wilt gaan, heb je al wel wat meer technische kennis nodig. 

Je zult overweg moeten kunnen met programma’s als: Adobe Photoshop, Adobe Illustrator en Adobe XD. Daarnaast moet je de nodige kennis van WordPress of een ander CMS (Content Management System) hebben, om de website uiteindelijk te bouwen. 

Leren coderen is tegenwoordig bijna niet meer nodig, maar het is wel verstandig om de basis van HTML en CSS onder de knie te krijgen. Dit zijn twee codeertalen die het vaakst worden gebruikt bij het maken van websites.

Online diensten

Heb jij ergens veel verstand van? Dan kun jij deze vaardigheid aanbieden als online dienst. Dit kan bijvoorbeeld boekhouden zijn of financieel adviseur, maar bijvoorbeeld ook een online cursus over persoonlijke ontwikkeling of het bespelen van een instrument. Om in deze markt succesvol te zijn stel je jezelf altijd de vraag: Hoe kan ik het allerbeste product of dienst maken dat er in deze markt te vinden is?

Kijk hier voor een overzicht van nog eens 50 eigen bedrijf ideeën.

Online bedrijf op de markt zetten in 8 stappen

online bedrijf op de markt zetten

Om een online bedrijf op de markt te zetten, zul je een aantal stappen moeten doorlopen. Grofweg zijn dit er 8. We zullen ze hieronder stap-voor-stap met je doornemen:

1. Kies het soort online business

Voordat je daadwerkelijk begint met een online business starten, zul je het soort business moeten kiezen. Kies een soort die je leuk vindt en waar je ook echt passie voor voelt. Kijk niet naar wat het het meeste geld oplevert. Als je het niet leuk vindt, zul je het namelijk niet lang volhouden. Inkomen is uiteindelijk altijd het resultaat van de waarde die je je klanten biedt. En als je ergens energie van krijgt, gaat dat veel gemakkelijker

2. Kies een geschikte niche en je doelgroep

Vervolgens kies je binnen jouw soort online business de geschikte niche en doelgroep die je wilt bereiken. Ook hierbij geldt dat het verstandig is om een niche te kiezen waar je iets mee hebt. Zorg ook dat je affiniteit hebt met je doelgroep en je je klanten leuke mensen vindt. Op die manier hou je het een stuk langer vol, omdat je met iets bezig bent wat je leuk vindt. Het is veel gemakkelijker om in een kleine specifieke niche te slagen dan te proberen je product aan alles en iedereen aan te bieden.

3. Bedenk een goed product

Nu je hebt besloten welk soort business je wilt opzetten en in welke niche je dit gaat doen, is het zaak om een goed product te bedenken. Dit vergt een stukje marktonderzoek. Waar is momenteel behoefte aan en wat vind jij leuk om te verkopen? Wat is het probleem of de uitdaging die je klanten hebben en hoe kun jij dat oplossen? Ga je zelf producten of diensten verkopen? Of ga je ze promoten aan de hand van Affiliate Marketing? Wat is het gat in de markt waar je je op richt?

4. Maak een salespage op je website

Een goed product verkoopt zichzelf natuurlijk niet. Een product verkoop je aan de hand van een goede salespage. Maak een salespage die goed in het oog springt en waar voldoende informatie over je product op staat. Beschrijf vooral het eindresultaat: Wat levert het je klant op wanneer hij jouw product of dienst gebruikt? Vraag jezelf ook af welke bezwaren iemand zou kunnen hebben om niet te kopen en weerleg deze bezwaren alvast in de tekst op je salespage.

5. Regel het betaalproces

Als je salespage staat, is het natuurlijk ook belangrijk dat je bezoekers het product kunnen kopen. Dit doe je door middel van een goed betaalproces. Hier heb je een payment processor voor nodig (zoals Mollie) en een betaaloptie op je website die daarmee koppelt (zoals Woocommerce).

6. Maak een marketing funnel

Niet iedereen die op je salespage komt, zal direct het product aanschaffen. Wil je dat deze bezoeker jouw website en product onthouden? Dan is het belangrijk dat je een marketing funnel maakt, zoals wij mensen ook leren in ons ‘Van Passie Naar Inkomen‘ traject.

Een marketing funnel wordt vaak gezien als denkbeeldige trechter op een website. Deze trechter leidt mensen van bezoeker naar koper door een relatie met hen op te bouwen en voor vertrouwen te zorgen. Dit kun je onder andere doen door middel van e-mailmarketing en een goede contentstrategie

7. Zorg dat je vindbaar bent

Als je wilt dat je website goed wordt gevonden, dan is het belangrijk dat je SEO en content goed geoptimaliseerd zijn. SEO staat zoals we net al aangaven voor “Search Engine Optimization” en is een parapluterm voor de werkzaamheden die je doet op je website om je positie in Google te verhogen.  

De content op je website is hier een groot onderdeel van. Zorg er dus voor dat deze goed geoptimaliseerd is. Vind je dit lastig? Dan kun je altijd een freelancer of SEO bureau inhuren die de teksten voor je schrijft en SEO-vriendelijk maakt. 

Naast SEO is het belangrijk om zichtbaar te zijn in je niche. Praat met mensen, zoek influencers op, word uitgenodigd voor podcasts en kijk met welke andere ondernemers je samen kunt werken.

8. Haal klanten binnen

Zonder klanten geen business. Als je website online staat, de salespage af is en het betaalproces goed werkt, kun je klanten binnen gaan halen. Deze kun je organisch krijgen door middel van bloggen, social media en het samenwerken met anderen in jouw niche. Een andere optie is adverteren.

Je ziet dan een stuk sneller resultaat en je kunt heel gericht te werk aan. Wil jij één specifieke doelgroep aanspreken? Dan kun je dit goed doen door middel van adverteren op Social Media zoals: Facebook, Instagram, LinkedIn en Pinterest, maar ook via Google (SEA).

Wil jij binnenkort een online business starten? Dan ben ik ben heel nieuwsgierig. Wat is voor jou de grootste reden? Vrijheid, energie uit je werk halen, Impact maken, of iets heel anders? Deel het hieronder met ons in het commentaarveld!

Ook voor jou

Ondernemen

Zo vind je een gat in de markt in 2021

Startende ondernemers zoeken vaak naar ‘een gat in de markt’. Vaak wordt dit...

Lees meer...

door Bas Smeets op 15 juni 2021

Kennisbank

Growth mindset: wat is het en hoe stimuleer je het?

Mensen met een growth mindset geloven dat zij hun talenten en vaardigheden...

Lees meer...

door Bas Smeets op

Kennisbank

Wat is een start-up? Alles wat jij moet weten

Een start-up is een jonge, innovatieve onderneming, waarbij de eigenaren zich...

Lees meer...

door Bas Smeets op 11 juni 2021

Pin It on Pinterest

Share This