door Bas

Geschreven op 26 juni 2021

Je hebt een eigen bedrijf of wilt er een opstarten, maar hoe ga je dit doen? De markt zit al vol met grote concurrenten met veel kennis en ervaring. Dit kan misschien intimiderend overkomen, maar je kunt er ook je voordeel uit halen. 

Deze concurrenten weten wat ze doen en jij kunt deze kennis meenemen in jouw eigen bedrijf. Want waarom iets zoeken wat al gevonden is? Door een professionele concurrentieanalyse uit te voeren kun jij deze waardevolle informatie verzamelen en gebruiken. 

Wil jij weten hoe je een concurrentieanalyse goed kunt uitvoeren? Lees dan verder.

Wat is een concurrentieanalyse?

Voor we kunnen beginnen aan onze concurrentieanalyse, is het belangrijk om te weten wat zo’n analyse precies inhoudt. Bij een concurrentieanalyse maak je een analyse van je belangrijkste directe en indirecte concurrenten.

Je belangrijkste concurrenten achterhalen klinkt misschien ingewikkeld, maar dat valt in de praktijk reuze mee. Google is je grootste vriend, je kunt hier heel wat informatie vandaan halen. Ook mensen uit je omgeving die affiniteit hebben met de branche waarin jij je wilt ontwikkelen, kunnen van enorme waarde zijn.

Als je jouw concurrentie helder hebt, kun je beginnen met het verzamelen van informatie.

Vaak wordt er naar het volgende gekeken:

  • De locatie;
  • De website;
  • De doelgroep waar ze zich op richten;
  • De exacte boodschap die ze uitdragen
  • De prijzen die ze hanteren;
  • Hoe ze hun service leveren;
  • De communicatie & social mediakanalen;

Waarom maak je een concurrentieanalyse?

wat moet er in een concurrentienalayse

Een concurrentieanalyse maak je om meer te weten te komen over je directe en indirecte concurrenten. Als je voor jezelf wilt beginnen, dan is het tegenwoordig erg moeilijk om je te onderscheiden. Aan de hand van een professionele concurrentieanalyse, kun jij je (online) positie versterken.

Je ziet wat je concurrenten doen en hoe jij dit eventueel zou kunnen verbeteren. Hebben jouw voornaamste concurrenten alleen een low of high end aanbod? Dan zou jij kunnen overwegen om het tegenovergestelde aan te bieden of in het midden te gaan zitten.

Volg niet blindelings wat de concurrentie doet! Bedenk altijd of dit past binnen jouw bedrijf, jouw waarden en of je dan nog steeds de doelgroep aanspreekt. 

Hetzelfde geldt voor dingen die de concurrentie niet doet. Het kan als een gat in de markt voelen, maar er kan ook een goede reden zijn waarom ze hier niet mee aan de slag zijn gegaan. 

Concurrentieanalyse maken in 8 stappen

hoe maak je een concurrentieanalyse

Een concurrentieanalyse geeft je dus een duidelijk en helder inzicht, ten minste, als je een goede concurrentieanalyse maakt. Hoe je die maakt leg ik je hieronder uit aan de hand van 8 stappen:

Stap 1.    Overzicht belangrijkste concurrentie

Allereerst is het belangrijk om een duidelijk overzicht te maken van je belangrijkste concurrenten en hun bedrijfsnamen. Richt je hierbij op je directe en indirecte concurrenten. Directe concurrenten zijn personen en bedrijven die hetzelfde product verkopen als jij en indirecte concurrenten zijn personen of bedrijven die een product verkopen dat op dat van jou lijkt of kan vervangen.

Alleen als jij je directe en indirecte concurrenten helder hebt, kun je verder naar de volgende stap. Via Google kun je gemakkelijk achter deze concurrenten komen door naar jouw product of dienst te zoeken. De bedrijven die bovenaan in Google verschijnen kun je meenemen in je analyse. 

Stap 2.    Wat wil je weten van de concurrentie?

Als je een lijst hebt met je belangrijkste concurrenten, dan kun je jezelf gaan afvragen: “Wat wil ik weten van deze concurrenten?” Misschien zoek jij wel naar een specifieke factor waarop jij je concurrentie wilt gaan verslaan.

Maak daarom een lijst met de informatie die je wilt gaan verzamelen. Een voorbeeld van zo’n lijst liet ik je eerder in dit artikel al zien. Jij hebt misschien nog andere zaken waar je naar zoekt. Neem die dan zeker mee in je eigen lijst en zet bij elke concurrent een notitie met op- en aanmerkingen. Je kunt dus denken aan:

  • De locatie;
  • De website;
  • De doelgroep waar ze zich op richten;
  • De exacte boodschap die ze uitdragen;
  • De prijzen die ze hanteren;
  • Hoe ze hun service leveren;
  • De communicatie & social media kanalen;
  • Eventuele acties & kortingen die ze aanbieden;

Stap 3.     Strategie van de concurrentie

Vervolgens ga je bekijken welke strategie jouw belangrijkste concurrenten gebruiken. Welke doelstellingen streven ze na? Als jouw concurrenten veel bezoekers en klanten krijgen, dan hanteren ze waarschijnlijk een strategie die goed werkt. Het kan erg waardevol voor jouw onderneming zijn als je achter deze strategie komt.

Kijk of deze strategie past binnen jouw bedrijf en hoe jij deze strategie nog beter kunt uitvoeren. Maar je kunt ook leren van een strategie die niet succesvol is, deze strategie hoef jij dan niet meer uit te proberen. Probeer er achter te komen waarom deze strategie niet goed werkt. 

Stap 4.    Doelgroep van de concurrentie

Ook de doelgroep van je concurrentie is belangrijk om te achterhalen. Als je de doelgroep van jouw directe concurrenten kent, dan kun je ook gemakkelijker bepalen op welke doelgroep jij je zelf kunt gaan focussen.

Je kunt er ook achter komen dat de doelgroep waar jij je op wilt focussen nog niet (goed) wordt benaderd door de concurrentie. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat de doelgroep geen behoefte heeft in jouw producten/diensten of jouw product/dienst zit in een ander segment dan die van de concurrent. 

Let goed op hoe de concurrentie communiceert en welke middelen worden gebruikt om de doelgroep te bereiken. Hoe gebruiken ze ook hun huisstijl om de doelgroep aan te spreken?

Stap 5.    Service en prijs concurrentie

Welke prijs hanteert jouw concurrentie en welke toegevoegde waarden bieden ze? Op deze aspecten kun jij een groot verschil maken. Klanten hechten veel waarde aan een goede service, toegevoegde waarden en een aantrekkelijke prijs.

Je kunt bijvoorbeeld kijken of jouw concurrenten kortingen of bepaalde acties hebben. Ook kun je kijken naar de service: bieden ze gratis verzending, hebben ze een snelle klantenservice en kun je bijvoorbeeld met ze chatten?

Stap 6.    Sterke en zwakke punten concurrentie

Aan de hand van de eerdere informatie die je hebt verzameld, zou je al een aantal sterke en zwakke punten kunnen noteren. Ik raad je aan om dit te doen. Zo maak je een samenvatting van alle informatie die je hebt verzameld. Doe dit per concurrent.

Stap 7.    Gegevens analyseren

Nu je heel wat gegevens hebt verzameld van je directe en indirecte concurrenten, is het verstandig om deze gegevens te analyseren en er een samenvatting van te maken. Op die manier kun je concluderen welke gegevens relevant zijn voor jou en waar je je concurrenten op kunt ‘verslaan’. 

Stap 8.    Hoe ga jij het beter doen?

Als je de gegevens die je hebt verzameld hebt geanalyseerd en hebt besloten welke relevant zijn voor jou, dan kun je gaan bedenken hoe jij dit beter gaat doen. Maak hier een overzichtelijke lijst van zodat je deze punten voor jezelf duidelijk maakt. 

Maak daarna een lijst met taken voor jezelf om hier actief mee aan de slag te gaan. 

Concurrentieanalyse modellen

concurrentieanalyse model

Je kunt een concurrentieanalyse zelf uitwerken, maar je kunt ook gebruik maken van een model. Er zijn verschillende concurrentieanalyse modellen die je kunt inzetten. Kies het model die de belangrijkste factoren meeneemt en denk goed na over welke informatie relevant is voor jouw bedrijf. 

Hieronder hebben we de drie meest bekende concurrentieanalyse modellen uitgewerkt. 

Concurrentieanalyse model Porter

Het model van Porter, ook wel het vijfkrachtenmodel genoemd, geeft je een duidelijk beeld van de concurrentie in een bepaalde bedrijfstak. Dit wordt bepaald aan de hand van vijf krachten:

  • Dreiging van nieuwe toetreders;
  • Onderhandelingsmacht van leveranciers;
  • Onderhandelingsmacht van klanten;
  • Dreiging van substituten;
  • Onderlinge rivaliteit.

Concurrentieanalyse model Kotler

Met het concurrentiemodel van Kotler, breng je jouw belangrijkste concurrenten in kaart. Op die manier hoop je jouw concurrenten een stap voor te zijn. Kotler hanteert hierbij de volgende stappen:

  • Concurrentieanalyse;
  • Marktpositionering;
  • Concurrentiestrategie;
  • De Aanval!;
  • Strategie ontwikkelmodel.

Concurrentieanalyse marketingmix

De ‘Marketingmix’ is ook een bekend model om je te helpen bij je concurrentenanalyse. Hiermee kun je het marketingbeleid van jouw concurrenten achterhalen. Zo kun je op de doelgroep én de markt inspelen. De marketingmix is bedacht door McCarthy rond 1960. Je werkt hierbij met de 4P’s:

  • Product;
  • Prijs;
  • Plaats;
  • Promotie

Het is belangrijk dat je deze 4P’s met elkaar in verhouding brengt. Verander je er één, of pak je hem niet juist aan, dan heeft dit gevolgen voor de andere P’s.

Voorbeeld concurrentieanalyse

concurrentieanalyse voorbeeld

Laten we de marketingmix als voorbeeld nemen. Deze bestaat uit vier onderdelen die ingevuld moeten worden en is daarom een eenvoudige methode om mee te beginnen.

Je begint bij de eerste P: het product. Hier beschrijf je het product of de dienst. Ook beschrijf je de voordelen die het product of de dienst biedt aan de klant die het aanschaft. Je kunt de volgende onderdelen beschrijven:

  • Welke probleem lost het product of de dienst op?;
  • Wat is de kwaliteit van het product?;
  • Hoe ziet het ontwerp eruit?;
  • Zit er garantie op de producten of hoe ziet de service eruit?

Vervolgens ga je kijken naar de P van prijs. Welke prijs hanteren jouw concurrenten en hoe ga jij dit beter doen? Werken jouw concurrenten niet met kortingen en acties, dan kun jij dit wellicht wel gaan doen. Een té goedkope prijs kan ook afschrikken, omdat er dan gedacht kan worden dat het product van lage kwaliteit is. Bedenk goed waar jouw doelgroep naar op zoek is. 

Dan komen we bij de P van plaats. Hierin beschrijf je hoe de producten bij de klant komen. Ook kun je hierin beschrijven waar de producten worden verkocht. Alleen in een fysieke winkel, of ook via een webshop?

Als laatste hebben we de P van promotie. Hoe worden de producten van jouw concurrenten gepromoot en hoe ga jij dit aanpakken? Je gaat nadenken over communicatiekanalen die je kunt inzetten om producten te promoten zoals social media, maar je kunt ook denken aan adverteren. 

Ook voor jou

Kennisbank

Strategie

Je wilt voor jezelf gaan beginnen en je eigen baas zijn, maar in je omgeving...

Lees meer...

door Bas Smeets op 18 november 2021

Kennisbank

Missie

Je wil gaan ondernemen. Je weet wat je gaat aanbieden en hoe je dat gaat doen....

Lees meer...

door Bas Smeets op 10 november 2021

Kennisbank

Visie

Een visie geeft koers aan een organisatie. Het motiveert je medewerkers en...

Lees meer...

door Bas Smeets op 8 november 2021

Pin It on Pinterest

Share This