door Bas

Geschreven op 3 januari 2021

Een eenmanszaak beginnen.

Het wordt vaak neergezet als een lastige opgave maar dat valt reuze mee. Iedereen kan een eenmanszaak beginnen! Wil jij graag voor jezelf beginnen, heb je ook al een business idee, maar weet je niet waar je nu moet starten? Geen zorgen! Met dit praktische stappenplan weet je precies wat je moet doen.

We gaan het onder andere hebben over: wat een eenmanszaak precies is, wat de voor en nadelen zijn van een eenmanszaak, welke verplichtingen je hebt, welke gebruikelijke kosten je zult maken, de KVK-inschrijving, belastingen en nog veel meer dat komt kijken bij een eenmanszaak starten. Laten we er snel induiken.

Wat is een eenmanszaak?

Een eenmanszaak is zoals de naam al doet verklappen een onderneming met maar één eigenaar. Deze eigenaar is verantwoordelijk voor de gehele onderneming. Bij een eenmanszaak ben je, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een B.V. (besloten vennootschap) privé aansprakelijk voor de eventuele schulden die je maakt. Vaak start je in een eenmanszaak als zzp’er.

Als je een eenmanszaak opricht ben je verplicht om een administratie bij te houden. Het is raadzaam deze zorgvuldig bij te houden. Zo gaan je omzet en inkomstenbelasting een stuk vlotter. Een eenmanszaak starten is absoluut geen hogere wiskunde en is kinderlijk eenvoudig.

Voordelen eenmanszaak

wat is een eenmanszaak?

Het starten van een eenmanszaak brengt een aantal interessante voordelen met zich mee. Zo is het oprichten van een eenmanszaak heel eenvoudig. Je hebt geen notaris nodig om de boel te regelen. Het is een kwestie van een krabbeltje zetten bij de Kamer van Koophandel, en je bent eigenaar van je eigen onderneming.

Daarnaast ben je niet gebonden aan een vereist startkapitaal. Dit is fijn omdat je als startend ondernemer vaak niet zoveel te besteden hebt. Als ondernemer ben je verplicht een administratie bij te houden. Veel mensen zien hier tegenop en vinden dit lastig.

Bij een eenmanszaak is je administratie echter makkelijker dan je misschien denkt omdat je onderneming vaak relatief klein is. Ook heb je als eigenaar van een eenmanszaak fiscale aftrekposten. De belasting die jij betaalt over je winst is namelijk lager dan mensen die werken in loondienst.

De voordelen in een notendop:

  1.     Snel en goedkoop starten
  2.     Verschillende belastingvoordelen
  3.     Je kunt zelf alle beslissingen maken in je bedrijf
  4.     De administratie is redelijk makkelijk te doen
  5.     Fiscale aftrekposten

Nadelen eenmanszaak

Natuurlijk is niet alles aan een eenmanszaak fantastisch. Er zijn ook zeker een aantal nadelen waar je rekening mee moet houden bij de oprichting van je eenmanszaak. Één van die nadelen is dat je Privé aansprakelijk bent voor schulden die je maakt. Als je als bedrijf deze schulden niet meer kunt afbetalen, dan kunnen schuldeisers dus een beroep doen op jouw privévermogen.

Ook ben je zelf verantwoordelijk voor je pensioen. In loondienst wordt dit geregeld door je werkgever, maar als ondernemer moet jij dit allemaal zelf regelen. Dit geldt overigens niet alleen voor ondernemers die een eenmanszaak oprichten, maar voor ondernemers in het algemeen.

De nadelen in een notendop

  1.     Je kunt privé aansprakelijk worden gesteld voor eventuele schulden die je maakt met je eenmanszaak
  2.     Je moet je eigen pensioen opbouwen

Eenmanszaak verplichtingen

Bij het starten van een eenmanszaak komen een aantal verplichtingen om de hoek kijken. Zo is het bijhouden van een administratie wettelijk verplicht als je een eenmanszaak opricht. Hou deze zorgvuldig bij want elk kwartaal ben je verplicht omzetbelasting (ook wel btw-aangifte genoemd) te doen. En met een duidelijke administratie hoeft dit helemaal niet moeilijk te zijn.

Ook ben je bij het starten van een eenmanszaak verplicht je in te schrijven in het handelsregister. Dit kun je laten doen bij de Kamer van Koophandel. Deze zitten verspreid door heel Nederland. Er is dus altijd wel één in de buurt.

Eenmanszaak beginnen kosten

kosten bij eenmanszaak beginnen

Bij het starten van een eenmanszaak zul je te maken krijgen met een aantal kosten. Allereerst de KvK-inschrijving. Om een plekje in het handelsregister te bemachtigen zul je een eenmalige vergoeding van € 50,00 moeten betalen. Naast de KvK-inschrijving zul je misschien ook kosten moeten maken voor de communicatie. Bel je veel met klanten? Dan is een onbeperkte belbundel geen overbodige luxe.

We leven in 2020 en diensten/producten biedt je tegenwoordig grotendeels online aan. Een goed functionerende en aantrekkelijke website is daarom ontzettend belangrijk. Je kunt deze zelf maken, of de boel uitbesteden. Uitbesteden zal iets duurder zijn, maar kost minder tijd en energie. Zelf maken is goedkoper, maar je bent hoogstwaarschijnlijk meer tijd en energie kwijt. Mijn advies: Focus op die dingen waar je goed in bent. Als webdesign dat niet is, schakel een professional in. (zoals Thomas, die ook mijn site gemaakt heeft).

Dan hebben we nog de zakelijke rekening. Deze is niet verplicht maar kan wel enorm handig zijn. Het geeft je bedrijf onder andere een professionele uitstraling. Je scheidt met een zakelijke rekening je zakelijke en privé inkomsten en uitgaven. Dit zorgt voor een beter overzicht in je financiën. Daarnaast is het koppelen van een zakelijke rekening aan een boekhoudpakket vele malen sneller dan met een privérekening.

Stappenplan eenmanszaak beginnen

uitgebreid stappenplan eenmanszaak beginnen

Om je op weg te helpen hebben we hieronder een stappenplan voor het starten van je eigen onderneming samengesteld. Hierin behandelen we alle algemene stappen die je moet zetten bij het starten van een eigen eenmanszaak.

1. Schrijf GEEN ondernemersplan

Die had je waarschijnlijk niet verwacht, want dit advies krijg je meestal wel. Wat klopt is dat je met een ondernemersplan, of bu sinessplan makkelijker financiering krijgt bij investeerders of banken. Als je externe partijen wilt overtuigen dan is een ondernemersplan meestal wel een must.

De kans is echter groot dat, wanneer je als eenmanszaak wilt starten, je die financiering niet nodig hebt. Dus die reden valt weg. Bestaande bedrijven die al goed lopen hebben absoluut een ondernemersplan nodig, maar starters meestal niet.

Waarom niet?

Simpel, omdat je nog te weinig ervaring hebt om je businessplan op te baseren. In de praktijk zul je zien dat je jouw businessplan waar je lang mee bezig bent geweest na 2 weken weer kunt weggooien. Omdat alles in de praktijk toch anders blijkt te gaan dan je in je plan geschreven had.

Wat dan als alternatief? Maak gebruik van een zogenaamd ‘one page businessplan’. Op een a4’tje schrijf je een korte samenvatting van:

  1. Je exacte doelgroep
  2. Het probleem dat je oplost voor je doelgroep of de behoefte waar je aan voldoet
  3. Jouw unieke methode of unique selling point
  4. Je missie en visie
  5. Bronnen waar je klanten vandaan gaan komen
  6. Kostenplaatje: Wat zijn de grootste kosten die je gaat maken?
  7. KPI’s, Key Performance Indicators die je gebruik om je performance te meten

2.    Schrijf jouw nieuwe eenmanszaak in bij KVK

Vervolgens schijf je je nieuwe eenmanszaak in bij de Kamer van Koophandel. Dit doe je via de website van de KVK. Je klikt op nieuw bedrijf inschrijven, logt in met je DigiD en selecteert je rechtsvorm. In jouw geval is dat dus eenmanszaak. Je vult de nodige gegevens in en je maakt een afspraak om langs te komen op één van de kvk-kantoren verspreid door Nederland.

Als jij je wilt laten inschrijven in het handelsregister betaal je hier een eenmalige inschrijfvergoeding van € 50,00 voor. Dit bedrag betaal je op je op je gemaakt afspraak. Betalen met PIN is een eis. Contant geld wordt niet geaccepteerd.

3.    Open een zakelijke rekening voor je bedrijf

Het is niet verplicht maar zeker aan te raden. Het openen van een zakelijke rekening voor je bedrijf. Hiermee voorkom je dat je privé en zakelijke inkomsten en uitgave door elkaar heen lopen, houd je gemakkelijker het overzicht in je financiën en kun je zien hoe je bedrijf ervoor staat.

Een zakelijke rekening openen kan bij bijna elke bank in Nederland. Je kunt het doen bij de bank waar je ook je privé rekening geopend hebt, of kiezen voor een andere bank. Een zakelijke rekening openen kan in de meeste gevallen gewoon via internet en is binnen vijf minuten geregeld.

Mijn advies: Gebruik KNAB als zakelijke bank. Hier kun je maximaal 5 zakelijke rekeningen open zonder extra bij te betalen. Super handig wanneer je een methode als Profit First gaat gebruiken om je financiën overzichtelijk te houden.

4.     Breng je aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid in kaart

Ook niet onbelangrijk is het in kaart brengen van je aansprakelijkheid en je verantwoordelijkheid als eigenaar van een eenmanszaak. Zoals we eerder al aangaven ben jij als ondernemer aansprakelijk met je privé vermogen bij het maken van schulden. Dit is goed om in je achterhoofd te houden zodat je geen impulsieve acties doet.

5.    Belasting

Als ondernemer krijg je te maken met een aantal belastingen. Als je een eenmanszaak opricht zijn dit er twee: de inkomstenbelasting en de omzetbelasting (ook wel btw-aangifte genoemd). Veel ondernemers vinden belasting doen erg spannend maar als je administratie op orde is er geen reden tot paniek. Mocht je het toch erg lastig vinden kun je het altijd nog uitbesteden aan een boekhouder.

Je kunt als beginnend ondernemer ook vrijstelling krijgen van de omzetbelasting. Dit kan met de nieuwe KOR (kleineondernemersregeling). Als je omzet minder dan € 20.000 per jaar is, kun je meedoen aan de KOR. Hier zitten voor en nadelen aan. Een belangrijk voordeel is dat je geen btw meer hoeft af te dragen aan de belastingdienst. Een nadeel is dat je deze dan ook niet meer terug mag vragen.

6.    Zakelijke verzekeringen afsluiten

Als je in loondienst werkt dan kun je bij ziekte een beroep doen op de Ziektewet, WW of de WIA. Als ondernemer kun je dit niet en zul je dit allemaal zelf moeten regelen. Dit kun je doen met een zakelijke verzekering. Kijk hier goed naar en beslis voor jezelf welke verzekering(en) je nodig hebt.

Bekende zakelijke verzekeringen zijn de: bedrijfsaansprakelijkheid verzekering, rechtsbijstandsverzekering en de arbeidsongeschiktheidsverzekering. Deze dekken je tegen kosten die komen kijken als je bijvoorbeeld ziek wordt en niet meer kunt werken.

Mijn advies: maak een afspraak met een verzekeringsagent gespecialiseerd in zakelijke verzekeringen. Zo’n gesprek is bijna altijd vrijblijvend en hij/zij kan je risico’s en kaart brengen en je adviseren hoe je in te dekken.

7.    Administratie

Je krijgt als ondernemer te maken met belastingen, of je dat nu leuk vindt of niet. Om de juiste hoeveelheid belasting te betalen en een boete te voorkomen is het bijhouden van een zorgvuldige administratie meer dan belangrijk. Je kunt dit fysiek bijhouden in verschillende mappen maar dit is een redelijk omslachtige manier.

Online je administratie bijhouden is veel efficiënter. Je kunt dit zelf doen in bijvoorbeeld een programma als Excel, of gebruik maken van een boekhoudpakket. Deze genereert facturen in één klik en stuurt nodige informatie direct door naar de belastingdienst.

Mijn advies: Kijk eens naar Jortt, Moneybird of Moneymonk als boekhoudpakket. Dit zijn de meest gebruikte.

8.    Pensioen

Als je gaat ondernemen vallen er een aantal zekerheden weg. Je pensioen is daar één van. Als je in loondienst werkt zorgt je werkgever voor je pensioen. Als ondernemer dien je dit zelf te regelen. Houd er dus rekening mee dat je geld opzij zult moeten zetten voor je pensioen. Je pensioen verzekeren is ook nog een optie. Dit kun je doen met een lijfrenteverzekering.

Mijn advies: Brandnewday heeft een zzp pensioen dat ik zelf ook gebruik. Echt een aanrader om zelf pensioen op te gaan bouwen.

 

9.    Zoek je klanten en samenwerkingen

Nu je een eenmanszaak hebt opgericht betekent dit dat je zo snel mogelijk omzet wilt draaien. Hier zul je eerst klanten en samenwerkingen voor moeten zoeken. Dit kun je op verschillende manieren aanpakken. Je kunt gaan adverteren op Facebook of Google. Hier kun je echter veel geld mee verbranden, laat dit altijd over aan een expert (neem het aan van iemand die duizenden euro’s leergeld heeft moeten betalen.)

Ook kun je social media inzetten om klanten te werven. Maak een Facebook pagina, een Instagram profiel en/of een LinkedIn pagina aan voor je bedrijf en kom in contact met potentiële klanten.

Het allerbelangrijkste is echter de boodschap die je communiceert. Hoe weet jouw ideale klant dat hij bij jou op de juiste plek is? Hoe zorg je ervoor dat hij/zij vertrouwen krijgt in jou en niet met iemand anders in zee wilt?

Lees daarom ook mijn artikel: Hoe start je een bedrijf in 8 stappen?

10.    Personeel aannemen?

Vaak wordt gedacht dat je als eigenaar van een eenmanszaak geen personeel mag aannemen. Maar dat is een misvatting. Als eigenaar van een eenmanszaak mag je namelijk onbeperkt werknemers aannemen.

De naam eenmanszaak verwijst naar de rechtsvorm en heeft niets te maken met het aantal werkzamen personen binnen je onderneming. Heb je dus baat bij een extra helpende hand? Dan kun je overwegen personeel aan te nemen. Het aannemen van personeel vereist veel regelwerk dus denk hier goed over na.

Mijn advies: Voordat je personeel aanneemt, kun je ook andere ZZP’ers inschakelen die je per uur betaalt voor hun diensten. Denk aan een boekhouder, een virtueel assistent, marketeer, designer of verkoper.

Waar moet je nog meer aan denken bij een eenmanszaak?

eenmanszaak starten kvk

Waar moet je nog meer aan denken bij een eenmanszaak? Een onderdeel dat je zeker niet mag vergeten zijn de twee belastingen waar je als ondernemer mee te maken krijgt.

Btw-aangifte

Bij de btw-aangifte betaal je alle btw die je hebt geheven over je diensten en producten aan de belastingdienst. Btw-aangifte (omzetbelasting) doen de meeste ondernemers ieder kwartaal. Je kunt er echter ook voor kiezen dit iedere maand of ieder jaar te doen. Hier zijn speciale voorwaarden aan verbonden. Zorg ervoor dat jij je btw-aangifte op tijd doet. Doe je dit niet. Dan kan de belastingdienst je een boete geven.

Inkomstenbelasting

Als ondernemer betaal je inkomstenbelasting over de winst die je maakt. Mensen die in loondienst werken betalen ook inkomstenbelasting, maar bij ondernemers gaat dit net wat anders. Ondernemers hebben bij het doen van inkomstenbelasting recht op een aantal aftrekposten. Zeker de kleine ondernemers. Denk hierbij aan de starters en ondernemersaftrek en de mkb-winstaftrek.

In principe betaal je de inkomstenbelasting 1x per jaar, na je aangifte. Maar als je dat fijner vindt kun je ook per kwartaal een voorschot betalen. Dan wordt het bij de jaaraangifte allemaal verrekend.

Ik ben heel benieuwd, waar zou jij een eenmanszaak in willen starten? Deel jouw reactie met me in het commentaarveld hieronder!

ps1: Denk je erover na om voor jezelf te starten, maar heb je eigenlijk nog helemaal niet zo goed helder wat je dan precies wilt gaan doen? Volg dan eerst even onze gratis 5-daagse videotraining ‘Welk Werk Past Bij Jou?‘.

ps2: Heb je hulp nodig bij het opstarten van je eenmanszaak, het valideren van je business concept en krijgen van je eerste klanten? Bekijk dan ons traject ‘Van Passie Naar Inkomen‘ en boek een vrijblijvend intake gesprek.

Ook voor jou

Ondernemen

Zzp’er worden: de voor- en nadelen

Zzp’er worden. Voor de een is dat ideaal en voor de ander blijkt het een...

Lees meer...

door Bas Smeets op 22 februari 2021

Ondernemen

Ondernemend gedrag: Ben jij een echte ondernemer?

Wil jij graag ondernemen maar vind je dit lastig, eng en weet je niet of jij...

Lees meer...

door Bas Smeets op 13 februari 2021

Ondernemen

50 Eigen Bedrijf Ideeën. Start vandaag nog jouw Onderneming

In dit artikel geven we je 50 eigen bedrijf ideeën. Een eigen bedrijf starten,...

Lees meer...

door Bas Smeets op 4 februari 2021

Pin It on Pinterest

Share This