Een bedrijfsnaam bedenk je volgens ons in deze 4 stappen: 1. Check wetten en regels. 2. Check of je bedrijfsnaam niet voorkomt in het handelsregister. 3. Loop de gevonden bedrijfsnamen na. 4. Is jouw bedrijfsnaam een bestaande bedrijfsnaam of merknaam. 5. Check de bonustips voor het bedenken voor een bedrijfsnaam hieronder.
Ben je bezig met de start-up fase van je eigen bedrijf? Dan ben je vast en zeker al aan het nadenken over een goede bedrijfsnaam. Je bent er mogelijk al achter dat het verzinnen van een goede naam een hoop met zich mee brengt. Om het je wat makkelijker te maken nemen we in dit artikel stap voor stap met je door waar je rekening mee moet houden bij het verzinnen van een originele bedrijfsnaam.
Bedrijfsnaam introductie
Een originele bedrijfsnaam verzinnen kan moeilijk zijn; de naam moet namelijk bij jou en wat je aanbiedt passen. Daarnaast moet een goede bedrijfsnaam ook blijven hangen. De grote vraag is: Hoe verzin je de ideale naam? Een goede allereerste stap is gewoon eens alles opschrijven wat er al in je opkomt, zodat je een overzicht in een document hebt. De volgende 5 stappen kunnen je helpen om te bepalen of een bedrijfsnaam aan alle voorwaarden voldoet.
Bedrijfsnaam bedenken in 4 stappen
Bij een pakkende bedrijfsnaam bedenken komt er veel kijken. In de volgende vijf stappen bespreken we onder andere aan welke wetten en regels je je moet houden bij het verzinnen van goede namen voor jouw bedrijf. Daarnaast leggen we je uit hoe je uitzoekt of er al een bedrijf is met dezelfde naam.
Stap 1: Wetten en regels
Om te beginnen is het belangrijk om te weten welke regels gelden als het gaat om een eigen bedrijfsnaam verzinnen; niet alle namen zijn namelijk toegestaan. Daarnaast zijn niet alle leuke bedrijfsnamen die je verzint verstandig om te gebruiken.
Misleiding en misbruik van bestaande bedrijfsnamen
Ten eerste is het niet toegestaan om onjuiste informatie in je bedrijfsnaam te verwerken. Je mag bijvoorbeeld niet je zaak ‘Vermeulen & partners’ noemen wanneer jij geen partners hebt. Dit valt onder misleiding; je mag je dus niet groter voordoen dan je bent.
Daarnaast mag je niet andermans naam gebruiken in je bedrijf, dit zorgt immers voor veel verwarring. De bedrijfsnaam ‘Gucci-Stijl’ is dus niet toegestaan. Ook mag je niet de bedrijfsnaam van iemand anders gebruiken en deze net anders spellen. Denk aan het populaire sieradenmerk ‘My-Jewellery.’ Het is niet toegestaan op jouw brand nu ‘My-Jewelry’ te noemen. Dit kan mensen namelijk verwarren met de andere onderneming.
Let op: Niet alle Leestekens zijn toegestaan
Het is ook belangrijk om te weten dat niet alle leestekens toegestaan zijn in een bedrijfsnaam. De tekens die altijd toegestaan zijn, zijn de tekens ‘@&+-’ en alle cijfers. De andere speciale tekens, zoals ‘(*?#$?>}’ zijn niet toegestaan, tenzij de tekens gebruikt worden als vervanging van een letter. Denk aan ‘vr?genbank’ of ‘DeL!ndenboom.’ Een goede bedrijfsnaam bedenken komt meer bij kijken dan je denkt.
Stap 2: Check of je bedrijfsnaam niet voorkomt in het Handelsregister
Pak je lijstje met gekozen bedrijfsnamen erbij en check of de door jou gekozen bedrijfsnamen al bestaan, of dat er bedrijfsnamen zijn die op die van jou lijken. Dit kun je opzoeken in het handelsregister. We leggen je in het kort uit hoe je dit uitzoekt, en waar je op moet letten:
- Wanneer je de naam voor je bedrijf in hebt getikt in de zoekmachine van het handelsregister zie je bedrijfsnamen staan die op die van jou lijken. Zie je direct de bedrijfsnaam staan die jij in je hoofd had? Dan weet je dat je een andere naam moet kiezen.
- Verschijnen er te veel zoekresultaten op je scherm? Dan is het lastig om te zien of er al een bedrijfsnaam bestaat die op jouw bedrijfsnaam lijkt. Het is dan belangrijk dat je je zoekresultaat specifieker maakt. Bestaat je bedrijfsnaam namelijk uit meerdere woorden, dan is het slim om te zoeken naar het meest opvallende woord van de naam. Hier is ook een bedrijfsnaam generator voor.
- Het is ook handig om te weten dat de zoekmachine van het handelsregister niet goed kan zoeken op namen met leestekens of cijfers er in. Hierdoor kun je alleen zien of exact dezelfde naam bestaat. Je weet dan nog steeds niet of er al een bedrijfsnaam bestaat die op de jouwe lijkt. De oplossing is simpel: Voer je bedrijfsnaam op verschillende manieren in. Gebruik je een cijfer in je naam? Schrijf het cijfer dan vol uit. Gebruik je een streepje? Zoek dan op de naam zonder streepje.
Stap 3: Loop de gevonden bedrijfsnamen na
Loop alle bedrijfsnamen die enigszins op de jouwe lijken na. Check het volgende:
Bieden de bedrijven met een vergelijkbare naam dezelfde producten of diensten aan als jij? Dan is het onverstandig om deze bedrijfsnaam te kiezen.
Biedt het andere bedrijf andere producten of diensten aan? Dan is het mogelijk om de bedrijfsnaam te gebruiken. Wel moet je naam voor je bedrijf nog steeds overduidelijk anders zijn. ‘Snoepwinkel-De-Suikerspin’ is bijvoorbeeld goed te onderscheiden van ‘SpeelgoedwinkeltjeDeSuikerspin.’ Je kunt de naam dus gebruiken, zorg voor een goede bedrijfsnaam met onderscheidend vermogen.
Stap 4: Is jouw bedrijfsnaam een bestaande merknaam of domeinnaam?
Nadat je hebt opgezocht of er bedrijven bestaan met de bedrijfsnaam die jij wilt kiezen, is het belangrijk dat je ook nog checkt of de bedrijfsnaam al een bestaand domein of merknaam is. Je kunt makkelijk checken of de domeinnaam beschikbaar is of al bestaat via Google. Ook kom je er met een simpele Google search snel achter of je bedachte bedrijfsnaam al een bestaand merk is.
5 bonus tips voor het bedenken van een goede bedrijfsnaam
Naast het stappenplan dat je nu hebt doorgenomen hebben we nog een aantal tips voor je genoteerd, zodat jij een professionele en creatieve naam voor je bedrijf kunt bedenken. Een goede naam bedenken is niet makkelijk, maar er is genoeg wat je hierbij kan helpen.
1. Kort maar krachtig
Een pakkende bedrijfsnaam is een naam die onthouden wordt. Een lange of complexe naam is veel te lastig, die onthouden mensen niet. Zorg er ook voor dat je bedrijfsnaam krachtig klinkt en dat hij een emotie oproept bij mensen.
2. Denk aan je privacy bij het gebruiken van jouw naam voor je bedrijfsnaam
Houd er rekening mee dat jouw bedrijfsnaam voor iedereen zichtbaar is in het handelsregister. Wil jij niet dat jouw naam direct verbonden is aan je onderneming, dan is het niet verstandig om je hele naam te gebruiken in je bedrijfsnaam. Wanneer iemand jouw naam intikt in Google zal jouw onderneming namelijk verschijnen.
3. Bedenk eventueel een naam die je ook in het buitenland zou kunnen gebruiken
Wil je direct of later internationaal gaan? Dan is het verstandig om een (deels) Engelse naam te bedenken. Hiermee voorkom je dat je straks je hele branding weer moet omgooien.
4. Check of je bedrijfsnaam past bij je product of dienst
Het is een aanrader om een orginele naam te kiezen die past bij jouw product of dienst. Open je bijvoorbeeld een webshop waar je beschilderd servies verkoopt en noem je je bedrijf ‘Traditioneel & Classy,’ dan schreeuwt je bedrijfsnaam niet ‘Servies!.’
Dit resulteert natuurlijk in minder mensen die op jouw website belanden wanneer ze een Google Search doen naar beschilderd servies. Ze kunnen niet direct zien waar je site over gaat.
5. Inspiratie opdoen
Besteed een middagje aan het bekijken van concurrerende bedrijven en krijg inspiratie. Hoe heten deze ondernemingen en zijn dit goede namen voor een bedrijf? Wat straalt de naam van dat bedrijf uit? Wil jij dit ook uitstralen? Dit zijn belangrijke vragen om te beantwoorden tijdens het verzinnen van je creatieve bedrijfsnaam.
Ga je voor jezelf aan het starten, wellicht eerst nog naast je baan? Lees dan vooral ook de andere blogs over dit onderwerp.
6. Gebruik een bedrijfsnaam generator
Vind je het toch lastig om zelf een geweldige bedrijfsnaam te bedenken? Maak je dan geen zorgen. Het is een moeilijke opgave om een originele naam te verzinnen en daar hebben andere een oplossing voor gevonden. Een bedrijfsnaam generator.
Dat is een tool die je helpt bij het verzinnen van een bedrijfsnaam. Je kiest verschillende trefwoorden die je bedrijf omschrijven. Daarna krijg je een lijst met diverse namen die jij kunt gebruiken voor je onderneming. Het is niet lastig om een tool te vinden, er zijn er tegenwoordig verschillende online te vinden. Bijvoorbeeld die van shopify.
0 reacties