Een goede huisstijl is meer dan een paar kleuren en een mooi logo. Je huisstijl laat zien wie je bent en versterkt je bedrijfsidentiteit. Hieronder geven we tips over wat een goede huisstijl is en hoe je deze kunt maken of laten ontwerpen. Onmisbaar wanneer je net je eigen bedrijf start.
Inhoudsopgave
- Wat is een huisstijl?
- Waaruit bestaat een huisstijl?
- Waarom is een goede huisstijl belangrijk?
- Hoe ontwikkel je een goede huisstijl?
- 8 Tips voor een goede huisstijl
Wat is een huisstijl?
Vaak worden termen als huisstijl, identiteit en logo verward. Niet erg. We zetten het even op een rijtje.
Een huisstijl bestaat uit alle visuele elementen (zoals dus een logo) waaraan je een bedrijf herkent.
Met een huisstijl laat je zien wie je bent en wat je doet. Om iedereen te laten weten hoe goed je bent, om je te onderscheiden, maar ook zodat je wordt onthouden.
Maar het gaat verder dan dat. Ook hoe je klanten aanspreekt is onderdeel van een goede huisstijl. Al deze dingen bij elkaar geven je bedrijf een gezicht en versterken je bedrijfsidentiteit.
Waaruit bestaat een huisstijl?
Een logo en de kleuren. Dat is de basis. Daarnaast zijn er andere onderdelen die samen zorgen voor herkenbaarheid en de juiste uitstraling.
1. Logo
Het eerste waar veel mensen aan denken bij een huisstijl. Een logo is een afbeelding, vorm of beeldmerk waar je een bedrijf aan herkent. Maar het kan ook alleen bestaan uit tekst. Of een combinatie van beide.
De beste logo’s zijn origineel, herkenbaar en eenvoudig. Er zijn veel voorbeelden van huisstijlen met succesvolle logo’s. Denk maar eens aan Google, Coca-Cola of Apple.
2. Naam en schrijfwijze
Het maakt niet uit wat precies je bedrijfsnaam is. Als je hem maar goed kunt onthouden, spellen en vinden in Google.
Ook de schrijfwijze is een belangrijk aspect. Hoofdletters, kleine letters, met een streepje of juist aan elkaar. Het kan allemaal. Maar doe het altijd op dezelfde manier. Zo weten je klanten dat jij het bent.
3. Typografie
Typografie is een sterk en subtiel middel om mee te communiceren. Gebruik je bijvoorbeeld Comic Sans dan zal niet iedereen je serieus nemen.
Een lettertype roept meteen een emotie of associatie op en zet de toon. Bij een klassiek, solide imago hoort een ander lettertype dan bij een innovatieve start-up.
4. Grafische elementen en vormen
Ronde, zachte vormen geven een ander gevoel dan rechte lijnen en strakke vormen. Grafische elementen en vormen ondersteunen je logo en zijn basisonderdelen van een goede huisstijl.
5. Kleuren
Kleuren roepen emoties op, hebben bewuste en onbewuste associaties en kunnen een flinke impact hebben. De kleuren in je huisstijl moeten je boodschap ondersteunen en niet tegenspreken.
6. Verhoudingen in formaat, vorm en contrast
In een goede huisstijl werken alle elementen samen om je boodschap effectief over te brengen. Daarom worden bepaalde onderdelen zoals verhoudingen voor vormen en het gebruik van contrasten vastgelegd.
Het zijn manieren om ervoor te zorgen dat je boodschap altijd op dezelfde manier wordt gecommuniceerd.
7. Papier en materiaal keuze
Het materiaal wat je gebruikt kan een originele manier zijn om iets te zeggen over je bedrijf. Is je bedrijf op-en-top duurzaam bezig ? Dan is gerecycled briefpapier interessant.
Staat kwaliteit op nummer één? Dan is een stevig visitekaartje met foliedruk een goede optie.
Ook hebben we wel eens een visitekaartje langs zien komen waarvan de achterkant een spiegeltje was. Van een coach die haar klanten graag eens in de spiegel laat kijken.
Waarom is een goede huisstijl belangrijk?
Een huisstijl is dus belangrijk. Maar waarom precies? Een aantal redenen:
1. Professionaliteit
Een goede huisstijl zorgt voor een goede eerste indruk. Het ziet er professioneel uit en schept vertrouwen bij je potentiële klanten.
2. Identiteit en imago
Een huisstijl laat zien wie je bent en bepaalt het imago van je bedrijf.
3. Onderscheiden van je concurrenten
Met de juiste huisstijl onderscheid je je van de concurrentie.
4. Herkenbaarheid
Consistent gebruik van de huisstijl zorgt voor herkenbaarheid. Je wordt onthouden en klanten weten direct dat ze bij jou moeten zijn.
Hoe ontwikkel je een goede huisstijl?
Een goede huisstijl ontwikkelen doe je zo.
Wat wil je uitstralen?
Begin bij het begin en neem je identiteit als uitgangspunt. Enkele vragen die je op weg kunnen helpen:
- Wie of wat is je bedrijf?
- Waar sta je voor, wat zijn je kernwaarden?
- Wat is je unieke persoonlijkheid?
- Hoe wil je dat het grote publiek je ziet?
- Hoe is dit nu en kan het beter?
- Wat zijn de doelen?
Als je zelf niet weet wie je bent en waar je voor staat, kun je dit ook niet overbrengen. Juist dit is het waardoor je vertrouwen en de gunfactor creëert onder je potentiële klanten.
Een goede concurrentieanalyse kan ook helpen om je te onderscheiden in je branding van je directe concurrenten.
Een huisstijl (laten) ontwerpen
Vervolgens komt de ontwerpfase. Je kunt zelf een huisstijl ontwerpen of een huisstijl laten ontwerpen, maar het belangrijkste is: Blijf in de gaten houden wat je wilt uitstralen en of het ontwerp goed past bij je bedrijf. Kijk niet alleen naar wat jezelf mooi vindt, maar juist naar wat je klanten aanspreekt.
Implementatie
Na het ontwerpen van de huisstijl komt de implementatie: Het briefpapier en andere materiaal kan gedrukt worden. Logo’s kunnen doorgevoerd worden in je bedrijfspand en de website kan worden aangepast.
Wanneer je een huisstijl opnieuw laat ontwerpen is het beter om alle oude huisstijluitingen in één keer te vervangen. Als oud en nieuw door elkaar worden gebruikt wordt het een rommeltje.
Toepassen
Daarna is het belangrijk om consistent te blijven. De nieuwe huisstijl kan worden vastgelegd in een (digitaal) huisstijl handboek. Zodat altijd duidelijk is hoe de huisstijl in elkaar zit en moet worden gebruikt.
8 Tips voor een goede huisstijl
Mooi of lelijk is niet per se belangrijk. Hier zijn alvast 8 tips die wel bijdragen aan het succes van een huisstijl.
1. Logo
Als je huisstijl een elftal is dan staat het logo in de spits. Niet iedereen heeft een huisstijl, maar vrijwel elk bedrijf heeft een logo. Een logo is de basis.
3 Onderdelen van een goed logo
De volgende onderdelen vind je vaak in één of andere vorm terug in een goed logo:
- Bedrijfsnaam
- Beeldmerk of icoon
- Tagline
Dit is iets om over na te denken. Alleen een bedrijfsnaam of een beeldmerk én je bedrijfsnaam. Met of zonder tagline. Voor de uiteindelijke huisstijl maakt het niet uit, maar het moet bij je bedrijf en je doelen passen.
Acceptatie van een logo
Wanneer je een logo voor het eerst ziet maak je een proces door. Dit gaat heel snel en je hebt het zelf niet door. Voor je een keuze maakt voor een bedrijf of product heb je jezelf onbewust al de volgende vragen gesteld. Succesvolle logo’s beantwoorden deze vragen met ja:
- Is het logisch, begrijp ik het? Klopt het beeld bij het karakter van het bedrijf?
- Geloof ik dit bedrijf en kan ik deze mensen vertrouwen?
- Wil ik met dit bedrijf in zee? Zou ik het logo op mijn kleding willen dragen?
5 succesfactoren van een logo
Er zijn een aantal dingen die succesvolle logo’s gemeen hebben:
1. Origineel
Een origineel logo springt er snel uit en is onderscheidend.
2. Authentiek
Goede logo’s laten zien wie het bedrijf is.
3. Herkenbaar
Een sterk logo is herkenbaar waardoor de klant meteen door heeft dat het over jouw product of bedrijf gaat.
4. Tijdloos
Ga niet mee met de laatste trends, maar probeer iets tijdloos te (laten) ontwerpen dat over tien jaar ook nog mooi is.
5. Ondubbelzinnig
Met ondubbelzinnig bedoelen we dat een logo maar op één manier kan worden geïnterpreteerd.
2. Typografie
Typografie is een onmisbaar onderdeel van een goede huisstijl. Met het juiste lettertype zet je meteen een sterk beeld neer. Professioneel, serieus of juist informeel en frivool.
Retail typografie
Er zijn verschillende bedrijven je bepaalde lettertypes kunt kopen om te gebruiken in je huisstijl. Het nadeel: Ze zijn niet uniek. Andere mensen kunnen ze ook kopen.
Custom typografie
Lettertypes kunnen op maat worden gemaakt. Zo weet je zeker dat jij de enige bent die het lettertype mag gebruiken. Bekende voorbeelden zijn Coca-cola of Vodafone.
3. Kleur
Probeer je T-Mobile eens voor te stellen zonder de roze kleur of Ikea zonder blauw en geel. Lastig. Bepaalde combinaties van kleuren en bedrijven zijn niet meer weg te denken.
Hetzelfde geldt voor bepaalde emoties. Kleuren hebben verschillende betekenissen en daar kan op worden ingespeeld met het ontwerp van een huisstijl. Blauw wekt bijvoorbeeld vertrouwen op en een felle kleur zoals oranje straalt optimisme en energie uit.
4. Vorm
De vormen die worden gebruikt worden bepaald door de bedrijfsidentiteit. Zakelijk en professioneel? Dan moet je misschien niet kiezen voor ronde, organische vormen maar meer strakke vormen.
De vormentaal kan vervolgens terugkomen in alle huisstijl elementen. Heb je een hoekig logo? Dan kunnen hoekige vormen worden gebruikt in andere onderdelen van de huisstijl, bijvoorbeeld op de achtergrond van de website of je visitekaartje.
5. Visuals
De visuals en beelden die je gebruikt zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor de sfeer en uitstraling. Voorbeeld: Is duurzaamheid een belangrijke kernwaarde? Gebruik dan foto’s die hier goed bij passen.
Ook hier weer belangrijk: Houd het consistent. Gebruik afbeeldingen of foto’s altijd op dezelfde manier. Leg bijvoorbeeld vast waar afbeeldingen en foto’s aan moeten voldoen en hoe ze gefotografeerd en bewerkt moeten worden.
6. Brand voice
De brand voice bepaalt hoe je communiceert. Hoe je je klanten aanspreekt aan de telefoon, maar ook op de website.
Het is een vertaling van wie je bent naar hoe je praat met de klant. In andere woorden de stem van je bedrijf. Maar hoe klinkt die? Grappig en informeel zoals Coolblue? Of serieus en informatief zoals bijvoorbeeld een advocatenkantoor.
De brand voice wordt bepaald aan de hand van de bedrijfsidentiteit, maar ook voor een deel door je doelgroep (alhoewel het een slecht idee is om de toon van je doelgroep precies te kopiëren).
7. Tone of voice
Hoe je klinkt is altijd hetzelfde. Maar de juiste toon wordt bepaald door de context. In een wervende reclame is de toon net iets anders dan in een officieel persbericht.
8. Huisstijlmanagement
Huisstijl klaar? Goed bezig. Dan komt één van de belangrijkste dingen. Zorgen voor consistentie en het op de juiste manier gebruiken ervan.
Hier komt huisstijlmanagement goed van pas. Je kunt alle elementen laten vastleggen in een huisstijl handboek of met bepaalde apps. Hierin worden alle ontwerp keuzes uitgelegd en helder gedocumenteerd.
Er wordt beschreven hoe en welke kleuren precies waar en wanneer gebruikt mogen worden. Dit is handig voor jezelf, maar ook voor wanneer je ooit een reclamebureau of ontwerper in gaat huren.
Heb jij zelf al een mooie huisstijl ontwikkeld voor je bedrijf? Deel in het commentaarveld hieronder even wat je doet: Wie help je exact met jouw bedrijf, met het oplossen van welk probleem of uitdaging? En wat is je website?
0 reacties