door Bas

Geschreven op 13 mei 2019

Een aantal jaar geleden vertelde een vriend van me dat hij zijn eigen bedrijf op wilde zetten. Een administratiekantoor. Destijds kreeg hij best veel negatieve reacties vanuit zijn omgeving op zijn grote plannen. Het was toch totaal geen origineel idee, boekhouding en administratie en dat terwijl we net uit de crisis kwamen. Kans van slagen was 0, dachten ze. Want hoe kun je opboksen tegen je concurrenten, op iedere hoek van de straat was wel een administratiekantoor te vinden. Hoe kun je nou ondernemen zonder origineel idee. 

Ze zagen alleen over het hoofd, dat deze jongen een rasechte ondernemer is en dat ondernemen ook voordelen heeft. Met veel verstand van businessmodellen en marketing, dus niet alleen van de droge boekhoudkundige cijfers. We zijn nu zo’n 5 jaar verder en hij leidt inmiddels een bedrijf met 15 man personeel en een miljoenenomzet.

Mocht je denken dat je eerst een bijzondere uitvinding moet hebben voordat je ondernemer kunt worden en een echt succesvol bedrijf uit de grond kunt stampen. Dan heb je het mis. Er zullen vast genoeg uitvinders zijn met de meest briljante ideeën waar we helemaal niets van weten omdat ze de ondernemersgeest missen en het nooit op de markt hebben gebracht.

unieke onderneming

Boekhouders, webdesigners, coaches. Je wordt er mee doodgegooid. Er is zoveel aanbod en concurrentie. Maar tegelijkertijd is de vraag ook groot. De vijver is groot genoeg om er met meerdere hengels in te vissen.

Want ieder jaar komt er weer een grote groep startende ondernemers bij. (Wij zijn best een beetje trots dat we daar als “Maak Jouw Impact” team een steentje aan bij mogen dragen.) Al deze starters hebben een website en een boekhouder nodig. En wat dacht je van het steeds maar stijgende percentage burn-outs in ons land en de reguliere geestelijke gezondheidszorg die de vraag niet meer aan kan. Hoe meer coaches hoe beter dus.

In een overvolle markt heb je wellicht geen hyper origineel business idee nodig, je moet je wel zien te onderscheiden. Richt je je als coach op werknemers met stress of vrouwen die meer energie willen, dan zul je niet zo gauw opvallen.

Echt succesvolle ondernemers slagen namelijk omdat ze het net even anders doen. Waar de rest linksaf gaat, gaan zij rechtsaf. 

Er zijn genoeg manieren om het verschil te maken, ik loop er een aantal met je door om je alvast een idee te geven: 

Omgang met je klanten

Zet net dat stapje extra voor je klanten. Bied meer waarde dan ze verwachten. En benader jouw klant op een andere manier dan je concurrenten nu doen. Stuurt iedereen een nieuwsbrief per e-mail? Stuur jij dan eens een kaartje. Gewoon in de brievenbus, een verrassing op de deurmat. Vindt je klant vast leuk, is lekker origineel en goed voor je gunfactor.

Durf te kiezen 

Richt je bijvoorbeeld op een heel specifieke doelgroep of los één bepaald probleem op. Op die manier kun je goed duidelijk maken wat jij precies doet en voor wie. Je bent beter vindbaar en je weet waarschijnlijk alles van deze doelgroep of het specifieke probleem, dan ben je al gauw de expert die zij willen inhuren. Zo kun je bijvoorbeeld budgetcoach worden voor alleenstaande bijstandsvaders, want er zijn er al een aantal die zich juist op de moeders richten.

Laat jezelf zien

Laat jezelf zien

Je bent als mens altijd de grootste onderscheidende factor, jij bent uniek. Jouw karakter, expertise en uitstraling, of je dat nu op een netwerkevent of via online marketingkanalen laat zien, zal de juiste klanten aantrekken. Maar dan moet je jezelf wel laten zien en vertellen wie je bent, wat je doet en waarom je dat doet. Ook de manier waarop jij dat weer doet, kan heel onderscheidend zijn. Meer nog dan je zelf zou denken.

Gebruik een unieke methode

Je kunt natuurlijk gebruik maken van de methode van iemand die jou daarin heeft getraind. Maar het is veel mooier als je zelf een unieke methode kunt bedenken, om jouw werkwijze in op te nemen. Het geeft jezelf houvast omdat je altijd weet hoe je jouw klanten kunt helpen. Maar naar buiten toe kun je ook uitdragen dat je een speciaal stappenplan volgt dat leidt tot positieve resultaten.

De expert worden 

Wees een expert

Zorg ervoor dat jij gewoon mega goed bent (of wordt!) in datgene wat je doet. Benut je talent optimaal en blijf jezelf op dat gebied ontwikkelen, bijscholen en ervaring opdoen. Jij onderscheidt je omdat je beter bent dan de rest. Jij bent de go-to persoon als het gaat om jouw expertise. Dat weet toch iedereen!

Dus mocht je de droom hebben om voor jezelf te beginnen, blijf dan niet wachten totdat er fantastisch super origineel idee uit de lucht komt vallen. Maar ga op zoek naar je talent, datgene waar je echt goed in bent en waar je blij van wordt. En bouw daar een mooie business om heen. Wil jij weten hoe je een eenmanszaak begint? Lees dan ons artikel: eenmanszaak beginnen.

Wat jij al wat jouw unieke talent of methode zou kunnen zijn waarmee jij jezelf kunt onderscheiden? Deel het hieronder in het commentaarveld!

 

Ook voor jou

Ondernemen

Bedrijfsnaam: Hoe bedenk je de juiste naam voor je bedrijf?

Ben je bezig met de start-up fase van je bedrijf? Dan ben je vast en zeker al...

Lees meer...

door Bas Smeets op 1 augustus 2021

Kennisbank

Veerkracht

Soms zit het mee en soms zit het tegen. Dat geldt voor iedereen, toch gaat...

Lees meer...

door Bas Smeets op 22 juli 2021

Kennisbank

Comfortzone

Heb je ook weleens het gevoel dat er meer in zat, maar dat ook iets je tegen...

Lees meer...

door Bas Smeets op 11 juli 2021

Pin It on Pinterest

Share This