Soms lijkt het wel alsof het bepaalde ondernemers altijd voor de wind gaat. Hun onderneming groeit gestaag en niets lijkt hun in de weg te staan. Je vraagt je misschien wel eens af wat hun geheime succesformule is. De kans is groot dat hun succes alles te maken heeft met innovatie.
Wat is innovatie?
Innovatie is vernieuwing. Daarbij gaat het over het verbeteren van een product of een proces, of het lanceren en succesvol in de markt zetten van een nieuw product. Een breed begrip dus, dat voor menig zakenman of -vrouw een groot verschil kan maken.
Een paar voorbeelden:
· De hoge snelheidstrein die destijds door de Franse TGV gelanceerd werd. Die gaf treinreizen opeens een heel andere betekenis.
· Betalen met je pinpas. Dat vinden we nu heel normaal, maar in 1990, toen dit systeem geïntroduceerd werd, was dat een enorme vooruitgang.
Maar, innoveren kan ook in kleinere dingen:
· Het toevoegen van een track and trace module aan je webshop.
· Het automatiseren van je inkoopsysteem, om te voorkomen dat je nee moet verkopen.
Waarom innoveren?
De wereld om ons heen verandert constant. Wat vandaag de standaard is, kan morgen alweer achterhaald zijn. Voor succesvolle ondernemers is innovatie daardoor eigenlijk een absolute must.
Wanneer heb jij bijvoorbeeld nog een fax verstuurd een cd of dvd gekocht, of een offerte op de post gedaan? De streamingsdiensten en de e-mail zijn daarvoor in de plaats gekomen. Allemaal voorbeelden van succesvolle innovaties.
Als jij besluit om (nog) geen tijd en/of geld in innovatie te steken en jouw concurrent doet het wel, loop je het risico dat je achterop raakt. Je kunt zo zelfs je bestaansrecht verliezen. Zorg dat je steeds op de hoogte bent van de laatste trends en doe er als het kan je voordeel mee.
6 goede redenen om vandaag nog te beginnen met innoveren:
- Door te innoveren onderscheid je je van anderen.
- Bedrijven die flexibel zijn en innoveren behalen grotere successen.
- Stilstand is achteruitgang. Als jij niet innoveert, doen jouw concurrenten dat wel.
- Door flexibel te zijn en te innoveren, zijn klanten loyaler.
- Bedrijven die innoveren zijn aantrekkelijker voor talentvolle medewerkers.
- Slimme innovaties geven je een voorsprong op je concurrenten.
Wat is het doel van innovatie?
Innovatie heeft alles te maken met het bestaansrecht van bedrijven en organisaties. Wie niet innoveert en met zijn tijd meegaat zal zien dat ze op den duur links en rechts door de concurrentie worden gepasseerd, met alle gevolgen van dien.
Daarom is het belangrijk om altijd open te staan voor nieuwe ideeën van medewerkers, klanten, etc. Innovatie kan al in hele kleine dingen zitten, zoals het herstructureren van een bepaald proces, of het uitbreiden van het dienstenpakket.
Als het aanbod in de markt verandert, wil de klant daarvan kunnen profiteren. Bied je die mogelijkheid niet, dan gaan ze aan je deur voorbij.
Soorten innovatie
Innovatie laat zich eigenlijk niet in hokjes stoppen. Daarvoor is het begrip en zijn de toepassingsmogelijkheden te groot. Ter illustratie geven we je hieronder toch een aantal voorbeelden van verschillende vormen van innovatie.
Productinnovatie
Bij productinnovatie kun je twee kanten op. Je kunt een nieuw, aan jouw andere producten gerelateerd product ontwikkelen, maar dat kan een kostbaar proces zijn. Bovendien weet je niet zeker of dat aan zal slaan. Daarnaast kun je een bestaand product verbeteren, door er bijvoorbeeld meer functies aan toe te voegen.
Marktinnovatie
Marktinnovatie heeft alles te maken met het verbreden van je afzetmarkt. Daardoor kan het aantal potentiële klanten aanzienlijk groeien. Dat komt uiteindelijk weer ten goede aan de omzet en de groei van het bedrijf. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld kijken wat de concurrentie doet en daar je voordeel mee doen. Maar je kunt natuurlijk ook zelf met ideeën komen of met andere partijen gaan samenwerken.
Dienstinnovatie
Ook diensten kunnen geïnnoveerd worden om beter aan de behoeften van de klanten te voldoen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een garage die een leenauto beschikbaar stelt, of als extra service de auto op komt halen en weer terugbrengt na reparatie.
Procesinnovatie
Door bijvoorbeeld automatisering of het inzetten van a.i. kunnen bestaande processen binnen een organisatie vaak veel efficiënter uitgevoerd worden. Dat is niet alleen prettig voor de klanten en op termijn kostenbesparend, maar geeft medewerkers ook meer tijd voor andere werkzaamheden.
Voorbeeld innovatie
Een grote website die haar klanten voorziet van informatie over uitgaan en vrije tijd door middel van aantrekkelijke artikelen wilde haar marktaandeel uitbreiden. Het was belangrijk dat de website meer bezoekers kreeg om voort te kunnen bestaan. Voor hun omzet waren zij namelijk afhankelijk van inkomsten uit banners, advertorials en affiliate marketing.
Zij zijn in contact getreden met grote algemene platforms waar die heel veel organisch bezoek hebben. Die platforms hebben ze gratis aantrekkelijke content aangeboden over vrije tijd en uitgaan. Zo konden de platforms besparen op de kosten daarvan. De tegenprestatie van de grote platforms was dat in elk aangeleverd artikel een link naar de uitgaanssite geplaatst mocht worden.
Al heel snel kreeg de uitgaanssite grote bezoekersaantallen op haar website, waardoor haar bestaansrecht gewaarborgd was. Een slimme innovatie door simpelweg samen te werken met anderen.
0 reacties