Visie

8 november 2021

Een visie geeft koers aan een organisatie. Het motiveert je medewerkers en overtuigt je klanten. Maar wat is een visie precies? En hoe kun je een visie formuleren? Op deze vragen geef ik je antwoord in dit kennisbank artikel.

Wat is een visie?

Een visie is de kijk die een persoon of bedrijf heeft op een situatie. Het doel van het opstellen van een visie is dat een bedrijf of individu voor ogen heeft wat ze willen bereiken. Een visie wordt daarom ook vaak een toekomstdroom genoemd.

Waarom een visie formuleren?

Veel bedrijven vinden het lastig om een duidelijke visie te formuleren. Toch is het opstellen van een visie belangrijk voor het succes van een organisatie. Met een visie onderscheidt een bedrijf zich van de concurrentie. Ook zorgt een visie voor focus bij de werknemers. Ze kunnen gerichter werken aan een gemeenschappelijk doel. Tot slot helpt een visie een bedrijf met het bepalen van prioriteiten in roerige tijden.

Hoe formuleer je een visie voor je bedrijf?

formuleren visie

Hieronder lees je een duidelijk stappenplan voor het opstellen van een bedrijfsvisie.

Stap 1: Bepaal je doelgroep

Bij het opstarten van een bedrijf is het belangrijk om te bepalen welke doelgroep je aan wil trekken. Hier stem je vervolgens je visie op af. Bij een kleding-webshop voor jongeren werkt een visie gericht op betaalbare kleding vaak goed. Bij een kleding-webshop voor ouderen zal kwalitatieve kleding die lang meegaat de doelgroep waarschijnlijk sneller aanspreken. Check dus of je visie past bij je doelgroep.

Stap 2: Wat wil je bereiken met je product of dienst?

Vraag jezelf af wat je wilt bereiken met je product of dienst. Formuleer vervolgens waarom je dit wilt bereiken en welk probleem je oplost met je product of dienst. Wil je dat jouw product zorgt voor minder broeikasuitstoot dan de producten van concurrenten, of wil je juist dat jouw product betaalbaar is waardoor jouw product bereikbaarder is voor mensen met een lager inkomen?

Stap 3: Droomscenario

Bij het opstellen van je visie is het belangrijk dat je geen grenzen stelt aan je droom. Stel jezelf de volgende vraag: ‘In een ideale wereld, waarin alles kan, wat wil ik bereiken met mijn product of dienst?’ Schrijf dit op.

Stap 4: Visiestuk

Alles wat je opgeschreven hebt in de eerste stappen, vat je nu samen in een visiestuk. Hierin beschrijf je waar jouw organisatie voor staat en welk probleem je wilt oplossen met je product of dienst. Het is belangrijk dat je visiestuk inspirerend is voor zowel je werknemers als voor je klanten. Je kunt het beste eens in de zoveel tijd naar de visie van je bedrijf kijken en bepalen of je visie nog steeds in lijn is met de missie van je organisatie.

Visie voorbeelden

Hieronder lees je drie voorbeelden van verschillende visie-statements van bedrijven:

  • Starbucks: Starbucks vestigen als de belangrijkste leverancier van de beste koffie ter wereld, terwijl we onze compromisloze principes handhaven terwijl we groeien.
  • Apple: Het creëren van de beste producten op aarde en daarmee de wereld beter achter te laten dan we hem hebben aangetroffen.
  • Google: Met één klik toegang te bieden tot alle informatie van de wereld.

Visie, missie en strategie

missie en strategie

Bij het woord ‘visie,’ sluiten de begrippen ‘missie’ en ‘strategie’ automatisch aan. Deze begrippen worden dan ook vaak door elkaar gehaald. Samengevat is de missie de reden dat een organisatie bestaat. Een missie maakt duidelijk wat een bedrijf wil betekenen voor zijn klanten en werknemers. Hierop sluit de visie, de toekomstdroom, automatisch aan. De strategie staat voor hoe de missie en visie volbracht worden. Het is een plan van aanpak om alle doelen die gesteld worden te bereiken.

@bassmeetsmji

Bas Smeets

CEO & Impact coach
Bas Smeets is de CEO en oprichter van Maak Jouw Impact. Sinds 2010 helpen zijn team en hij zelfbewuste professionals hun échte passie te vinden en om te zetten naar een succesvol eigen bedrijf als dienstverlenend- of kennisondernemer via de Identity Driven Entrepreneurship (IDE) Methode.

Dit zegt de community

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nu Populair.

Stress door werk
Stress door werk

Iedereen heeft wel eens stress door werk. Gezonde stress ervaren is niet erg. Maar als je continu stress ervaart, kan dit grotere psychische en lichamelijke problemen veroorzaken. Leer de symptomen en oorzaken herkennen. Dan kun op tijd ingrijpen en een burn-out...

Mindset

Stress door werk

Iedereen heeft wel eens stress door werk. Gezonde stress ervaren is niet erg. Maar als je continu stress ervaart, kan dit grotere psychische en lichamelijke problemen veroorzaken. Leer de symptomen...

Je passie vinden, zo doe je dat
Je passie vinden, zo doe je dat

In onze drukke levens is het gemakkelijk om vast te raken in de dagelijkse sleur, waardoor we soms vergeten wat ons echt drijft en gelukkig maakt. Je passie vinden is een bevrijdende reis die je leven kan 180 graden kan omgooien, je een doel kan geven en je kan...

Passie

Je passie vinden, zo doe je dat

In onze drukke levens is het gemakkelijk om vast te raken in de dagelijkse sleur, waardoor we soms vergeten wat ons echt drijft en gelukkig maakt. Je passie vinden is een bevrijdende reis die je...

Zelfstandig coach worden? Dit moet je weten
Zelfstandig coach worden? Dit moet je weten

Voel jij, net als velen in deze tijd de drang om anderen te helpen als coach en hen te begeleiden op hun levenspad of met een specifieke uitdaging? Een carrière als zelfstandig coach geeft veel voldoening en vervulling. Als coach kun je bijdragen aan de persoonlijke...

Ondernemen

Zelfstandig coach worden? Dit moet je weten

Voel jij, net als velen in deze tijd de drang om anderen te helpen als coach en hen te begeleiden op hun levenspad of met een specifieke uitdaging? Een carrière als zelfstandig coach geeft veel...

Pin It on Pinterest

Share This