door Bas

Geschreven op 8 december 2022

Als er veel concurrentie is op de arbeidsmarkt, of in jouw markt als ondernemer, dan kun je je onderscheiden door je te specialiseren op een bepaald gebied. Hierdoor kun jij je onderscheiden. Je leest in dit artikel wat een specialist is, wat de voordelen zijn en tips hoe jij je kunt specialiseren.

Wat is een specialist?

Een specialist is iemand die zich voor zijn beroep op een bepaald gebied gespecialiseerd heeft. Hij is een deskundige op zijn gebied. Hij heeft hier veel ervaring mee en kan iets op hoog niveau. Het is dus iemand die veel weet van weinig.

Er zijn verschillende betekenissen van het woord specialist. Zo wordt er gesproken over een gespecialiseerde professional, een medisch specialist en iemand die goed/ervaren is.

Wat heb ik aan een specialist?

Bepaalde zaken vereisen specialistische know-how, en als jij je hierop toelegt, dan kost het je veel tijd. Dan is het veel handiger en beter om iemand in te huren die hier een specialist in is. Zo spreek jij ook het liefste een neuroloog, en niet zomaar een arts, als je last hebt van een neurologische aandoening. Artsen met een medische specialisatie zijn experts op hun terrein.

Ben jij een zelfstandig ondernemer, dan kun je niet van alles wat er op je af komt beheersen en bespaar je je heel wat tijd door iemand in te huren, bijvoorbeeld een boekhouder of een SEO specialist.

Zelf doen of uitbesteden

Niet alleen bespaar jij je veel tijd, het wordt ook nog eens sneller en beter gedaan dan wanneer je het zelf gaat doen. Uiteraard kost het je geld, maar jouw tijd is ook geld waard. Bovendien krijg je de kwaliteit en het resultaat die je nodig hebt.

En als het om jouw gezondheid gaat, dan is het ook duidelijk dat je liever met een cardioloog praat als je last van je hart hebt dan met een willekeurige arts.

Specialisatie tips en voordelen

gespecialiseerd

Net zoals iemand die geneeskunde heeft gestudeerd zich onderscheidt door een bepaalde medische specialisatie, zo kun jij jezelf ook onderscheiden door je te specialiseren op een bepaald vakgebied.

Ben je al ergens goed in? Of wil je jouw talenten ontdekken? Hieronder vind je een aantal tips hoe je dit kunt aanpakken en voordelen van specialisatie.

Tip 1: Opbouwen van personal branding

Je wilt natuurlijk graag dat anderen jou zien als dé specialist op jouw vakgebied en dat je op die manier klanten naar je toe kan trekken. Ook als je in loondienst bent, is het handig om jezelf te profileren zodat jij met jouw vak aantrekkelijk bent op de arbeidsmarkt.

Laat jezelf zien en horen

Laat op de social media zien waarin jij een specialist bent. Doe mee aan online discussies en volg de goeroes binnen jouw ‘area of expertise’. Social media als Twitter en LinkedIn zijn ideaal om op de hoogte te blijven van alle laatste ontwikkelingen en om te laten zien dat je ergens goed in bent.

Kennisdeling

En je kunt op jouw beurt vakinhoudelijke kennis delen, tips geven, interessante berichten re- tweeten en anderen informeren. Als specialist heb jij veel meer verstand van een bepaald onderwerp dan anderen. Op deze manier laat je zien wat je in huis hebt en geef je kleur aan jouw persoonlijke profiel. Het is dé manier om je te onderscheiden.

Tip 2: Een betere onderhandelingspositie

expert

Iemand die zich op een bepaalde specialisatie toelegt die veel anderen niet hebben, hoeft minder te concurreren met anderen. Zowel in salarisonderhandelingen als bij het aanbieden van jouw diensten als zelfstandige heb je daardoor een betere onderhandelingspositie.

De waarde van jouw diensten zijn duidelijk en soms zelfs onmisbaar zoals bij een medisch specialist. Je hoeft minder snel concessies te doen aan jouw aanbod, of het gevecht om de prijs aan te gaan, omdat de waarde duidelijk is.

Tip 3: Een leidinggevende functie

In een leidinggevende functie is het nodig om van meer markten thuis te zijn, en dus meer een generalist te zijn. Uiteindelijk is de generalist net zo goed een specialist. Zijn specialisatie ligt in de breedte en zijn toegevoegde waarde is minstens net zo groot als die van een hoogopgeleide specialist.

Generalisten

Juist door die helikopterview kunnen generalisten verbanden tussen verschillende specialisaties herkennen en geeft een generalist sturing aan en zicht op complexe zaken.

Toch staan functies op hoog niveau waarvoor een generalistische inslag gewenst is vaak vooral open voor specialisten. Hightech organisaties zijn hier een voorbeeld van.

Specialist met generalistische kenmerken

Als starter is het niet erg om je breed te oriënteren, maar als je bij bepaalde bedrijven de carrière ladder wilt beklimmen, dan moet je je na twee a drie jaar wel gaan specialiseren. In dat soort organisaties wordt de specialist met generalistische kenmerken gewaardeerd.

Tip 4: Eigen bedrijf starten in jouw specialisatie

Hoe ondernemender je als ondernemer bent, hoe vaker je kansen voor je bedrijf zult zien. Om een kans te benutten kan het zijn dat je geld moet investeren in duur materieel of personeel. Maar het kan ook zijn dat je een keuze maakt in je werkzaamheden.

Je kunt je specialiseren als ondernemer in het aspect van je werk, wat het meest opbrengt. Of wat minstens even belangrijk is, meer focussen op dat wat je leuk vindt. Specialist zijn betekent wel dat je voor je opdrachtgevers het vraagstuk oplost. Je moet bij wijze spreken de beste zijn die in jouw terrein werkzaam is.

Tip 5: Ontwikkel je vaardigheden

specialisten

Als jij voor jezelf een richting hebt gekozen voor de specialisatie waar jij geld mee kan verdienen, dan moet je ervoor gaan zorgen dat jouw vaardigheden daarvoor op peil komen. Onderzoek welke vaardigheden belangrijk zijn en ga hier mee aan de slag.

Uiteraard kun je hulp van buitenaf hierbij zoeken, zoals een coach. Maar zoals elke specialist weet, het belangrijkste is om veel te oefenen met jouw vaardigheden.

Tip 6: Volg cursussen en trainingen

Als specialist ben je voor je opdrachtgever de oplossing. Jij lost namelijk zijn vraagstuk van begin tot eind op. Daarbij moet je vrijwel altijd ook over theoretische kennis beschikken. Ga daarom een opleiding volgen die jou als specialistische ondernemer geloofwaardig maakt.

Veel opleidingen zijn in deeltijd mogelijk. Een diploma is voor een specialist een middel om, naast de resultaten van zijn werk, te laten zien dat hij geloofwaardig is.

Tip 7: Overweeg coaching van een specialist

Als je iets wil leren, dan gaat dit het snelste door dit te leren van iemand die hier een expert in is. Ben jij bijvoorbeeld een beginnend ondernemer en heb je nog niet veel ervaring met sales? Of vind je dit zelfs een heel vervelend woord en heb je er geen zin in?

Dan kan een coach die alles weet van sales skills voor beginnende ondernemers, jou snel op het gewenste niveau brengen. En dat niet alleen, je gaat het nog leuk vinden ook.

Ook voor jou

Kennisbank

Specialist

Als er veel concurrentie is op de arbeidsmarkt, of in jouw markt als...

Lees meer...

door Bas Smeets op

Ondernemen

Voor het eerst personeel aannemen

Veel startende ondernemers beginnen hun bedrijf alleen, maar na een tijdje kun...

Lees meer...

door Bas Smeets op 28 november 2022

Kennisbank

Financieel plan

Je wil binnenkort je eigen bedrijf starten maar hebt een financiering nodig?...

Lees meer...

door Bas Smeets op

Pin It on Pinterest

Share This