Selecteer een pagina

door Bas

Geschreven op 18 november 2019

“Ik heb mijn passie al ontdekt, ik word coach!”


Ach, alweer een coach! Is mijn eerste gedachte. Wie ga je helpen? vraag ik hem.


“Ik kan iedereen helpen, mensen die vastlopen.”

 

De coachmarkt is overvol, je zult je wel moeten onderscheiden. Als je je op iedereen richt, dan voelt niemand zich aangesproken. Leg ik aan hem uit. Hoe wil je opvallen?


“Ik volg een training NLP, dat doen niet alle coaches. Daar kan ik me mee onderscheiden.”  

 

Zucht… Heel even vraag ik me af of ik hem moet vertellen dat het overgrote deel van de coaches een NLP training heeft gevolgd en dat dit hem zeker niet uniek maakt. Maar ik spreek hem toevallig op een verjaardagsfeestje en wil zijn avond niet verpesten.  

 

Hij is zo enthousiast en super gedreven.  

 

Ik heb hem aangeraden om eens goed te onderzoeken wat er voor hem nodig is om een succesvolle coachingspraktijk neer te zetten.   En dat is ook precies waar wij onze deelnemers in het traject van Passie naar Inkomen bij helpen. Veel deelnemers willen namelijk coach worden. En op zich is dat natuurlijk prima.  

 

Want hoewel het aanbod aan coaches erg groot is, is er ook veel vraag naar coaches.  

 

Maar juist voor coaches is het essentieel om een ijzersterk businessconcept neer te zetten en een goede (marketing)strategie uit te denken.  

 

Voor iedereen die coach wil worden en daar ook daadwerkelijk van wil kunnen leven zijn er een aantal richtlijnen die ik in dit artikel graag aan je meegeef.  

 

Bied kwaliteit
De term coach is inmiddels een containerbegrip aan het worden. Niet alleen door de hoeveelheid coaches, maar ook vooral door de kwaliteit die geboden wordt. Het is geen beschermd beroep, dus iedereen die denkt dat hij of zij coach kan worden kan zich ook zo noemen. Je volgt even een online cursusje en dan ben je coach. Maar dat betekent nog niet dat je een goede coach bent. Dat wordt je pas als je veel kennis op hebt gedaan die ook daadwerkelijk gaat toepassen. Daarna ga je vlieguren maken. Zorg er dus voor dat je jezelf blijft motiveren om de best mogelijke coach te worden voor jouw klanten en blijf werken aan je eigen persoonlijke ontwikkeling.  

 

Erken je verantwoordelijkheid
Als coach heb je te maken met klanten die hulp nodig hebben bij bepaalde levensthema’s/ Soms gaat het om wat lichtere vraagstukken, zoals het helpen bij het vinden van je passie. Maar er zijn ook genoeg coaches die mensen helpen met grotere problemen en zwaardere vraagstukken, als depressie, trauma en verlies. Onderschat jouw verantwoordelijkheid als coach niet. Vraag jezelf ook altijd af, ben ik de beste persoon die deze klant echt verder kan helpen. Of is er iemand anders nodig?  

 

Weet je zeker dat je het écht wilt?
Om mensen te coachen hoef je niet altijd coach te worden. Er zijn genoeg rollen die je als ondernemer kunt vervullen waarbij je advies geeft, coacht en je klanten een duwtje in de juiste richting geeft. Zo ken ik tekstschrijvers, marketeers, VA’s en Business Managers die op dagelijkse basis hun klanten coachen op wat voor manier dan ook. Of bijvoorbeeld een fysiotherapeut of huisarts. Hoeveel tijd denk je dat zij besteden aan het coachen van hun patiënten? Coaching hoeft dus niet altijd jouw verdienmodel te zijn.  

 

Wees realistisch
Er zijn nou eenmaal heel veel coaches. De markt is aardig verzadigd. Dus als je echt diep van binnen voelt dat jij coach wilt worden, zet je dan alles op alles. Weet dat er veel voor nodig is om een succesvolle coachingspraktijk neer te zetten. Je hebt er een sterk businessplan voor nodig, een marketingstrategie en niet te vergeten doorzettingsvermogen. Zodra je bent ingeschreven bij de KvK stroomt je agenda niet zomaar vol met coachingsessies. Gun jezelf de tijd om iets goeds neer te zetten.  

 

Kies je niche
Wil je opvallen tussen alle coaches dan is mijn belangrijkste tip, kies een specialisatie en/of een specifieke doelgroep. Wil je mannen en vrouwen van alle leeftijden helpen om een gelukkiger leven te leiden? Dan wens ik je veel sterkte. Je richt je dan namelijk op iedereen en het probleem is ook nogal breed. Niemand zal zich aangesproken voelen, dan is het lastig om je te onderscheiden. Specialiseren is altijd spannend, want als coach denk je dat je iedereen kunt helpen. Maar een echt goede coach durft te kiezen. Kies één doelgroep, met één exact probleem of uitdaging en zorg ervoor dat je ALLES van ze weet zodat jij de beste bent die hen kan helpen. Je kunt je meteen onderscheiden in je marketing omdat je niet bent zoals andere coaches en daarnaast zijn er in jouw specifieke markt vast niet zoveel aanbieders.  

 

Noem jezelf geen coach
Wat? Denk je misschien, hoe moet ik mezelf dan noemen? De naam die je eraan geeft maakt weinig uit, maar je wilt niet een van de velen zijn. Jouw potentiële klant wil maar een ding: een expert die liefst zo snel mogelijk kan helpen met het oplossen van een specifiek probleem of uitdaging. Hoe je jezelf noemt maakt je klant niet uit, als het maar duidelijk is dat jij de expert bent met de juiste oplossing en daardoor de juiste keuze.

 

Als jij coach wilt worden, wat is dan voor jou de grootste uitdaging op dit moment? Deel het hieronder met ons in het commentaarveld!  

 

PS: Wil jij leren hoe je jouw passie omzet naar een inkomen en een winstgevend bedrijf? Check dan eens onze training ‘Van Passie Naar Inkomen‘ en boek een vrijblijvend adviesgesprek.

Ook voor jou

Lifestyle

Het is maar werk

“Ach, het is maar werk… Dat hoort toch ook helemaal niet leuk te zijn?”  ...

Lees meer...

door Bas Smeets op 9 december 2019

Mindset

Hoe overleef je deze tijd?

  December, de laatste maand van het jaar. Tijd om naar binnen te keren...

Lees meer...

door Bas Smeets op 2 december 2019

Mindset

Waarom Mindfulness niet werkt

Deze week delen we een mooie gastblog van onze coach Elna Broesder.  ...

Lees meer...

door Elna Broesder op 25 november 2019

Pin It on Pinterest

Share This