Missie

10 november 2021

Je wil gaan ondernemen. Je weet wat je gaat aanbieden en hoe je dat gaat doen. Maar hoe onderscheid je jezelf van de concurrentie? Wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? Voor je klanten, medewerkers of de aarde. Door een sterke missie te formuleren sta je sterker. 

Wat is een missie?     

Een missie is het ‘bestaansrecht’ van je onderneming. Je toont de identiteit van je onderneming en laat zien waar jullie voor staan.  Een goede missie is uniek, specifiek en gaat over toegevoegde waarde.                          

Een missie geeft richting aan je bedrijf. Alle keuzes moeten in lijn zijn met deze missie. Dat geeft duidelijkheid aan je medewerkers, klanten, leveranciers, etc. 

Je kunt jezelf ook onderscheiden met een unieke missie tegenover de concurrentie. Denk aan Tony Chocolony. 

Waarom een missie formuleren?

formuleren missie

Hierboven hebben we al enkele redenen genoemd om een missie te formuleren en communiceren. Hieronder hebben we de belangrijkste redenen verder uitgewerkt. 

  • Door naar een specifiek doel te streven is het makkelijker om keuzes te maken
  • Een unieke missie laat zien wat de toegevoegde waarde is van je bedrijf. Zo kun jij je onderscheiden van de concurrentie. 
  • Het helpt bij het kiezen van partners en het juiste personeel.
  • Je missie kan een reden zijn voor consumenten of bedrijven om voor jouw bedrijf te kiezen. 

Missie formuleren

Nu je bent overtuigd dat je een missie moet formuleren moet je ook weten hoe je dat doet. Volg het onderstaande stappenplan en ga aan de slag!

Stap 1. Doel van de onderneming

Begin met het uitwerken van het doel van de onderneming. Waarom bestaat je bedrijf en hoe ben jij je klanten van dienst?

Stap 2. De doelgroep bepalen

Om een missie te kunnen formuleren moet je bekend zijn met de doelgroep. Wat spreekt deze groep aan en hoe kun je dit overbrengen? Wanneer je je ideale klant kent, kun je makkelijker een actieplan neerzetten en gerichter de strategie bepalen.

Stap 3. Imago van je bedrijf

Hoe wil je dat de wereld naar je bedrijf kijkt? Maak een imago schets en bedenk voor jezelf hoe je dit kunt bereiken.  

Stap 4. Omschrijf waarom je diensten zo waardevol zijn

Wat maakt de producten of diensten die je aanbiedt waardevol? Noteer voor jezelf de unieke eigenschappen van je onderneming. Hoe ben je anders dan de concurrentie?

Stap 5. Vat alles samen in je missie

Nu je een duidelijk stappenplan hebt, is het tijd om dit alles aan elkaar te knopen in je missie verklaring.

Missie voorbeelden

missie voorbeelden

Een goede missie is duidelijk, kort, krachtig, inspirerend en makkelijk te onthouden. Hieronder lees je 4 bekende missies:

  • LinkedIn: “Professionals over de hele wereld verbinden met elkaar”
  • Nike: “Alles doen wat mogelijk is om het potentieel van de mens te vergroten”
  • Facebook “Geef mensen de mogelijkheid om een ​​gemeenschap op te bouwen en de wereld dichter bij elkaar te brengen.”
  • Tony Chocolonely: “100% slaafvrije chocolade”.

Missie, visie en strategie

De missie en de visie worden vaak door elkaar gehaald. Toch zijn het twee verschillende termen. Je kunt ze zien als twee verschillende invalshoeken van waaruit je als bedrijf je statement schrijft. Deze twee begrippen kunnen niet zonder elkaar.

Je begint met het uitwerken van je visie. Hier beschrijf je waar je voor gaat. Daarna werk je een missie uit. Hier beschrijf je waar je voor staat. 

Als de missie en visie zijn geformuleerd ga je verder met de strategie. Want hoe ga je dit waar maken? De strategie wordt hierdoor gericht en duidelijk.

@bassmeetsmji

Bas Smeets

CEO & Impact coach
Bas Smeets is de CEO en oprichter van Maak Jouw Impact. Sinds 2010 helpen zijn team en hij zelfbewuste professionals hun échte passie te vinden en om te zetten naar een succesvol eigen bedrijf als dienstverlenend- of kennisondernemer via de Identity Driven Entrepreneurship (IDE) Methode.

Dit zegt de community

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nu Populair.

Stress door werk
Stress door werk

Iedereen heeft wel eens stress door werk. Gezonde stress ervaren is niet erg. Maar als je continu stress ervaart, kan dit grotere psychische en lichamelijke problemen veroorzaken. Leer de symptomen en oorzaken herkennen. Dan kun op tijd ingrijpen en een burn-out...

Mindset

Stress door werk

Iedereen heeft wel eens stress door werk. Gezonde stress ervaren is niet erg. Maar als je continu stress ervaart, kan dit grotere psychische en lichamelijke problemen veroorzaken. Leer de symptomen...

Je passie vinden, zo doe je dat
Je passie vinden, zo doe je dat

In onze drukke levens is het gemakkelijk om vast te raken in de dagelijkse sleur, waardoor we soms vergeten wat ons echt drijft en gelukkig maakt. Je passie vinden is een bevrijdende reis die je leven kan 180 graden kan omgooien, je een doel kan geven en je kan...

Passie

Je passie vinden, zo doe je dat

In onze drukke levens is het gemakkelijk om vast te raken in de dagelijkse sleur, waardoor we soms vergeten wat ons echt drijft en gelukkig maakt. Je passie vinden is een bevrijdende reis die je...

Zelfstandig coach worden? Dit moet je weten
Zelfstandig coach worden? Dit moet je weten

Voel jij, net als velen in deze tijd de drang om anderen te helpen als coach en hen te begeleiden op hun levenspad of met een specifieke uitdaging? Een carrière als zelfstandig coach geeft veel voldoening en vervulling. Als coach kun je bijdragen aan de persoonlijke...

Ondernemen

Zelfstandig coach worden? Dit moet je weten

Voel jij, net als velen in deze tijd de drang om anderen te helpen als coach en hen te begeleiden op hun levenspad of met een specifieke uitdaging? Een carrière als zelfstandig coach geeft veel...

Pin It on Pinterest

Share This