Je wil gaan ondernemen. Je weet wat je gaat aanbieden en hoe je dat gaat doen. Maar hoe onderscheid je jezelf van de concurrentie? Wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? Voor je klanten, medewerkers of de aarde. Door een sterke missie te formuleren sta je sterker.
Wat is een missie?
Een missie is het ‘bestaansrecht’ van je onderneming. Je toont de identiteit van je onderneming en laat zien waar jullie voor staan. Een goede missie is uniek, specifiek en gaat over toegevoegde waarde.
Een missie geeft richting aan je bedrijf. Alle keuzes moeten in lijn zijn met deze missie. Dat geeft duidelijkheid aan je medewerkers, klanten, leveranciers, etc.
Je kunt jezelf ook onderscheiden met een unieke missie tegenover de concurrentie. Denk aan Tony Chocolony.
Waarom een missie formuleren?

Hierboven hebben we al enkele redenen genoemd om een missie te formuleren en communiceren. Hieronder hebben we de belangrijkste redenen verder uitgewerkt.
- Door naar een specifiek doel te streven is het makkelijker om keuzes te maken.
- Een unieke missie laat zien wat de toegevoegde waarde is van je bedrijf. Zo kun jij je onderscheiden van de concurrentie.
- Het helpt bij het kiezen van partners en het juiste personeel.
- Je missie kan een reden zijn voor consumenten of bedrijven om voor jouw bedrijf te kiezen.
Missie formuleren
Nu je bent overtuigd dat je een missie moet formuleren moet je ook weten hoe je dat doet. Volg het onderstaande stappenplan en ga aan de slag!
Stap 1. Doel van de onderneming
Begin met het uitwerken van het doel van de onderneming. Waarom bestaat je bedrijf en hoe ben jij je klanten van dienst?
Stap 2. De doelgroep bepalen
Om een missie te kunnen formuleren moet je bekend zijn met de doelgroep. Wat spreekt deze groep aan en hoe kun je dit overbrengen? Wanneer je je ideale klant kent, kun je makkelijker een actieplan neerzetten en gerichter de strategie bepalen.
Stap 3. Imago van je bedrijf
Hoe wil je dat de wereld naar je bedrijf kijkt? Maak een imago schets en bedenk voor jezelf hoe je dit kunt bereiken.
Stap 4. Omschrijf waarom je diensten zo waardevol zijn
Wat maakt de producten of diensten die je aanbiedt waardevol? Noteer voor jezelf de unieke eigenschappen van je onderneming. Hoe ben je anders dan de concurrentie?
Stap 5. Vat alles samen in je missie
Nu je een duidelijk stappenplan hebt, is het tijd om dit alles aan elkaar te knopen in je missie verklaring.
Missie voorbeelden

Een goede missie is duidelijk, kort, krachtig, inspirerend en makkelijk te onthouden. Hieronder lees je 4 bekende missies:
- LinkedIn: “Professionals over de hele wereld verbinden met elkaar”
- Nike: “Alles doen wat mogelijk is om het potentieel van de mens te vergroten”
- Facebook “Geef mensen de mogelijkheid om een gemeenschap op te bouwen en de wereld dichter bij elkaar te brengen.”
- Tony Chocolonely: “100% slaafvrije chocolade”.
Missie, visie en strategie
De missie en de visie worden vaak door elkaar gehaald. Toch zijn het twee verschillende termen. Je kunt ze zien als twee verschillende invalshoeken van waaruit je als bedrijf je statement schrijft. Deze twee begrippen kunnen niet zonder elkaar.
Je begint met het uitwerken van je visie. Hier beschrijf je waar je voor gaat. Daarna werk je een missie uit. Hier beschrijf je waar je voor staat.
Als de missie en visie zijn geformuleerd ga je verder met de strategie. Want hoe ga je dit waar maken? De strategie wordt hierdoor gericht en duidelijk.
0 reacties