Kleine jongen

16 september 2019

Ze is boos en verdrietig.
Verbijsterd kijkt ze naar haar zoontje die rustig aan het spelen is en af en toe voor zich uit staart.

Het is een kleine dromer en ze vraagt zich vaak af wat er in dat hoofdje omgaat. Hij is bijzonder, een uniek kind zoals ieder kind dat eigenlijk is. Maar met één woord ziet ze zijn hele toekomst in duigen vallen.

Zwakbegaafd.
Dat was het oordeel van de kinderpsycholoog na die ene test. Een IQ-test bij een jongetje van net 7 jaar heeft geoordeeld over zijn begaafdheid.

Je leest het verhaal van Sarah.

Al enige tijd heeft haar zoontje Max moeite met meekomen in de klas. Lezen is lastig en ook begrijpt hij vaak niet wat er van hem gevraagd wordt. Hij realiseert zich dondersgoed dat het de andere kinderen veel makkelijker afgaat en voelt zich gefrustreerd. Groep 3 overdoen was een goed plan, sowieso omdat hij een jonge leerling is. Dan hoeft hij dit jaar niet meer zo op zijn tenen te lopen. Na een paar weken blijkt dat hij alsnog moeite heeft met de lesstof en is er een kinderpsycholoog ingeschakeld om hem te onderzoeken.

Dat is alleen maar goed, want Sarah was ervan overtuigd dat deze dame wel oog zal hebben voor alles waar hij wél goed in is.

Zo is hij geweldig met cijfertjes en raakt er gefascineerd door. Hij kan goed over zijn gevoel praten en vertelt wat hem dwarszit. Zijn fijne motoriek is heel goed en hij kan allerlei priegelklusjes met zijn handen fantastisch afronden. En hij is handig, later wordt hij vast een supergoede timmerman.

De score van de IQ-test was zo laag, het kan gewoon niet kloppen. Niet omdat hij net als zijn oudere zus een van de slimste van klas zou moeten zijn. Nee, deze score klopt totaal niet met het beeld wat ze van haar zoon heeft. Het is een zeer opmerkzaam mannetje, met een heldere geest en een scherpe blik. Ze schiet regelmatig in de lach als hij weer eens ad-rem reageert op een situatie of opmerking van haar of zijn vader.

En hij heeft humor. Ze kan zo met hem en om hem lachen.

Dus hoe kun je dan met één woord, een vreselijk woord als “zwakbegaafd” een kind wegzetten bij het oud vuil? Ok, hij kan moeilijk leren en neemt de lesstof moeizaam op. Hij is waarschijnlijk dyslectisch en heeft licht autistische trekjes. Maar hij is zoals veel kinderen tegenwoordig.

Ze weet dat hij begeleid kan worden door de school en de juf. “Het is een momentopname, het komt echt wel goed met Max.” probeert haar familie haar gerust te stellen. Maar je kunt met geen mogelijkheid nu al zeggen hoe zijn toekomst eruit zal zien.

Ik ken zelf talloze succesvolle mensen die niet mee konden komen met het reguliere schoolsysteem. Die verbannen werden naar speciaal onderwijs en ook daar niet altijd begrepen werden.

Wist je dat een groot deel van de ondernemers zijn of haar diploma zelfs niet heeft gehaald? Het behalen van een papiertje zegt maar weinig over de successen die je kunt behalen in de rest van je leven.

Maar als je niet mee kunt komen met het systeem, krijg je een label opgeplakt en ben je minder begaafd of zwakbegaafd. Je bent minder slim of lager opgeleid.

Wat als we die termen nu eens los zouden laten?

Als kinderen zich niet meer aan hoefden te passen aan het schoolsysteem, maar er een flexibel systeem is dat zich aanpast aan hen. Dat kijkt naar de talenten van het individu. Zodat een kind dat heel creatief en goed met zijn handen is, de ruimte krijgt om dat verder te ontwikkelen. In plaats van koste nog moeite te sparen om zo’n kind in een stramien te duwen waar hij helemaal niet in past.

Dan wordt een vakman ook écht goed opgeleid en leert hij al op jonge leeftijd hoe hij een hamer vasthoudt in plaats van hoe je een hamer in het Engels noemt.

Je wordt theoretisch opgeleid of praktisch. Niet hoog of laag.
Het een is niet beter dan het ander.

Een zeer geleerde professor staat te springen om de hulp van een bekwame loodgieter als zijn leidingen verstopt zijn. En diezelfde loodgieter kan de advocaat die jarenlang met zijn neus in de wetboeken heeft gezeten maar wat goed gebruiken wanneer hij een geschil heeft met een aannemer.

We kunnen elkaar juist helpen door onze talenten optimaal te benutten.

Je kunt heel veel moeite doen om een vis te leren vliegen. Maar dat is een hoop verspilde tijd en energie. De leraar die vis moet leren vliegen, blijft met een onvoldaan gevoel achter omdat hij heeft gefaald en de vis is zwaar gefrustreerd omdat hij niet mee kan komen met de vogels. Hij twijfelt aan zijn competenties en is teleurgesteld in zichzelf.

Laat de vis vooral zwemmen en de vogels vliegen, zo is dat ook bedoeld.

Gelukkig groeit dit bewustzijn steeds meer in het onderwijs en zijn er steeds meer fantastische leerkrachten en scholen die inzien dat het anders moet. Maar nog steeds voert het denken in hokjes en het plakken van labels de boventoon. En dat is schadelijk, want een kind als Max zal altijd onthouden dat hij zwakbegaafd is genoemd. Dat hij beperkt is in zijn talenten en kunnen.

Sarah gaat op zoek naar een fijne school waar hij meer tijd en ruimte krijgt om zichzelf te ontwikkelen op de manier die bij hem past. Waar hij wordt gezien en gewaardeerd voor wie hij is: Max, een heel begaafd mannetje, met zijn eigen unieke talenten en een hoop potentie. Met de juiste begeleiding komt hij er wel.

Wat vind jij dat er moet veranderen aan ons schoolsysteem? Deel het hieronder met ons in het commentaarveld!

 

@bassmeetsmji

Bas Smeets

CEO & Impact coach
Bas Smeets is de CEO en oprichter van Maak Jouw Impact. Sinds 2010 helpen zijn team en hij zelfbewuste professionals hun échte passie te vinden en om te zetten naar een succesvol eigen bedrijf als dienstverlenend- of kennisondernemer via de Identity Driven Entrepreneurship (IDE) Methode.

Dit zegt de community

9 Reacties

  1. gerdy

    ohhh zo waar… ik heb zo’n geluk met een school voor mijn zoons waar ze worden gewaardeerd om wie ze zijn… ook al vinden ook zij het maar wat lastig om ieder kind de individuele aandacht te geven die ze wel zouden kunnen gebruiken!

    first of all- de juffen en meesters… meer gedreven mensen ken ik bijna niet, je gaat niet voor de klas staan als dat je passie niet is… zij zijn wat mij betreft maar al te vaak een voorbeeld van mensen die hun passie volgen ook al worden ze uitgelachen omdat ze geen ruk gaan verdienen. Maar idd… hoeveel voorbeelden zij wel niet kennen waar ze ook niet meer kunnen omdat ze gebonden zijn of omdat ze simpelweg ook maar in hun eentje zijn…

    Blijf wat dat betreft ook kijken naar wat er wél goed gaat in ons schoolsysteem- we hebben tegenwoordig al 3 methodes op verschillende niveaus, en zelfs daarbuiten is er nog heel veel mogelijk.

    over dit onderwerk heeft Ken Robinson een geweldig boek geschreven (en een TedTalk gegeven): THe Element. Echt een aanrader als je dit een interessant onderwerp vindt.

    Antwoord
  2. Bert

    Waarom zou iemand met een lager dan gemiddeld IQ minder mens zijn en waarom is zijn toekomst in duigen gevallen? Er zijn legio minder begaafde mensen die gelukkig zijn en prettig werken. Ook is het algemeen bekend dat je niet alleen naar het IQ cijfer moet kijken. Het stukje komt op mij stigmatiserend over, zowel voor mensen met een lager IQ en de hulpverlening daar omheen. Misschien is het een teleurstelling van de ouder dat de universiteit er niet in zit? Want ik kan me niet voorstellen dat die jongen van 7 al heel erg met zo’n toekomst bezig is. Laat hem lekker kind zijn in een voor hem mooie omgeving waarin hij ook zijn krachten kan laten zien!

    Antwoord
    • Jan

      Helemaal eens.

      Niemand zette het kind bij het grofvuil. Het pijnlijke is dat zijn moeder dat nu wel heeft gedaan.

      Het gaat in het onderwijs om het kind niet om de ouder die zich afgewezen voelt in een schoolsysteem.

      Gelukkig voor Max is er speciaal onderwijs waar super lieve betrokken mensen werken die Max kunnen helpen.

      Nu zijn moeder nog, succes Bas !

      Antwoord
  3. Martin

    Scholen doen het meestal super goed, maar het systeem is verouderd. of beter: niet aangepast. Ik zou de volgende zaken/vakken heel logisch vinden dat mijn kinderen op school zouden krijgen: typlessen (hoeveel typt een mens tegenwoordig versus schrijven?) , meditatie (hoeft echt niet zweverig, gewoon je eigen gevoelens leren aanschouwen), filosofie (hoeft niet zwaar, gewoon leren dingen bevragen en een eigen mening vormen en leren dat er niet 1 waarheid is), programmeren (gewoon, weten hoe alles werkt in basis waar de de rest van hun leven vaak aan werken) en marketing (hoe werkt ons kapitalistische systeem, welke fuiken en algoritmes proberen jou allemaal te beïnvloeden.

    en bovenal: aangepast onderwijs op het individu!

    Antwoord
  4. Katja van Kasteren-de Veer

    Dit artikel is zo mooi verwoord. Wat ben ik dankbaar dat ik nu vanuit mijn praktijk zowel kinderen als ouders, volwassenen en gezin mag begeleiden om te zijn wie ze werkelijk zijn, dat ik achter het masker of het label kijk en ook steeds meer bij scholen aansluit bij gesprekken en rapporten van mij worden meegenomen voor het welzijn van het kind op school, thuis en in onze maatschappij.
    Dat maakt mij zo dankbaar, de veelzijdigheid van mijn praktijk, de brede expertise, kennis en levenservaring die ik door mijn leven heb op mogen doen nu zo positief bij mag dragen aan het welzijn en iets in beweging brengt van meer bewustzijn bij de mensen. En zelfs ook bij Villa Pardoes.
    Een waardevol begin van verandering in het oude systeem van onze maatschappij wat niet meer dient en passend is.

    Antwoord
  5. Nick

    Helaas leven wij in een land met een hokjesmentalieit, waarin een psycholoog glashard beweren kan dat iemand die wat trager meekomt gelijk “gedoemt is om te mislukken”. Dit is volstrekte waanzin natuurlijk Ten eerste ontwikkeld het kinderbrein zich razendsnel, dus dat moeilijk meekomen kan een jaar later zonaar over zijn. Daarbij zijn kinderen die wat moeilijker kunnen leren juist extra gemotiveerd, ijver en gedisciplineerd. Juist datgene is een betere basis voor succes dan allen maar een slim koppie. Zo’n psychologische test is ook maar een momentopname. Maar psychologen zijn zo geïndoctrineerd dat ze grofweg het tegendeel beweren.

    Antwoord
    • Bert

      Wie zet nu wie in een hokje? Ik heb gelukkig goede ervaringen met psychologen die onze kinderen begeleiden. Zijn ze perfect? Nee, natuurlijk niet, maar ik heb wel de indruk dat zij en de andere hulpverleners de persoon zien “achter” het “stempel” en zich terdege bewust zijn van het kunstmatige aspect van tests. Misschien heb jij andere ervaringen, maar ik vind het ook van belang een ander geluid te geven m.b.t. jouw ervaring. “De psycholoog” bestaat natuurlijk net zo min als “de zwakbegaafde”. Elk individu heeft een unieke binnenwereld en ze zullen nooit in een hokje passen.

      Antwoord
  6. Marja

    Afhd, zou dat ’t zijn, ook mijn dochter kreeg een plakker op, ik liet haar testen, maar wel een breedte test. Ook de term zwakbegaafd kwam naar voren. Maar bovenal wat tips voor de leerkracht. Halveer ’t aanbod, ze is overvraagd. Ze deed al 2jaar haar uiterste best en was metaal uitgeput. Laast haar ook af en toe de klas uit, iets voor de juf wegbrengen of zo iets. En zie daar ik heb onze vrolijke meid weer terug. Eigen leerlijn en ook nu zet ze haar beste beentje voor. Wij steunen haat enthousiastme en zorgen voor vertrouwen. Ze komt er wel. Ze heeft alleen maar meer herhaling nodig dat het gemiddelde kind. In het midden is makkelijk, als je snel dingen begrijpt verveel je je. En minder snel dan is de stof ook niet interessant. De tekst van deze moeder is helemaal waar, maar waarschijnlijk te simpel.

    Antwoord
  7. Michel

    Mooi artikel. Helemaal mee eens. Het zou fantastisch zijn als scholen zich meer zouden kunnen richten op het stimuleren van unieke talenten, ipv je proberen in de gulden middenmoot te krijgen, zodat je aan sociale verwachtingen voldoet.
    Gelukkig is er al veel positief veranderd en zie ik veel mooie dingen bij m’n dochter op school. Ik vind het heel bijzonder wat de leraren presteren, met zulke grote klassen en weinig personeel.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nu Populair.

Stress door werk
Stress door werk

Iedereen heeft wel eens stress door werk. Gezonde stress ervaren is niet erg. Maar als je continu stress ervaart, kan dit grotere psychische en lichamelijke problemen veroorzaken. Leer de symptomen en oorzaken herkennen. Dan kun op tijd ingrijpen en een burn-out...

Mindset

Stress door werk

Iedereen heeft wel eens stress door werk. Gezonde stress ervaren is niet erg. Maar als je continu stress ervaart, kan dit grotere psychische en lichamelijke problemen veroorzaken. Leer de symptomen...

Je passie vinden, zo doe je dat
Je passie vinden, zo doe je dat

In onze drukke levens is het gemakkelijk om vast te raken in de dagelijkse sleur, waardoor we soms vergeten wat ons echt drijft en gelukkig maakt. Je passie vinden is een bevrijdende reis die je leven kan 180 graden kan omgooien, je een doel kan geven en je kan...

Passie

Je passie vinden, zo doe je dat

In onze drukke levens is het gemakkelijk om vast te raken in de dagelijkse sleur, waardoor we soms vergeten wat ons echt drijft en gelukkig maakt. Je passie vinden is een bevrijdende reis die je...

Zelfstandig coach worden? Dit moet je weten
Zelfstandig coach worden? Dit moet je weten

Voel jij, net als velen in deze tijd de drang om anderen te helpen als coach en hen te begeleiden op hun levenspad of met een specifieke uitdaging? Een carrière als zelfstandig coach geeft veel voldoening en vervulling. Als coach kun je bijdragen aan de persoonlijke...

Ondernemen

Zelfstandig coach worden? Dit moet je weten

Voel jij, net als velen in deze tijd de drang om anderen te helpen als coach en hen te begeleiden op hun levenspad of met een specifieke uitdaging? Een carrière als zelfstandig coach geeft veel...

Pin It on Pinterest

Share This