Een website voor je eigen bedrijf is de perfecte manier om jouw merk online te presenteren en te bereiken. Het starten van een website is eenvoudiger dan ooit, met tal van beschikbare platformen en tools. Eigen website bedrijf starten, waar moet je rekening mee houden? Hieronder vind je 8 belangrijke tips als jij een website gaat maken.
Inhoudspgave
Stel het doel van je website vast
Bedenk eerst wat je precies met je eigen website wil gaan doen, voordat je uit enthousiasme direct een overeenkomst bij een hostingpartij afsluit.
Of je een website nodig hebt hangt daarom vooral af van het doel dat je ermee wilt bereiken. Wil je alleen bestaande klanten de mogelijkheid geven om snel een routebeschrijving of contactmogelijkheden te vinden, een online visitekaartje? Dan is één pagina soms al voldoende.
Voor de meeste websites is wat meer nodig. Als je echt wilt dat de website zichzelf terugverdient zul je hiervoor een strategie moeten bedenken, want dat kan voor iedereen verschillend zijn.
Zo kiezen veel freelancers om hun portfolio en referenties te laten zien. Een winkelier toont openingstijden en aanbod. Een dienstverlener toont zijn kennis en expertises met bijvoorbeeld blogs. Wat je ook doet, zorg dat je in ieder geval de verplichte bedrijfsinformatie vermeldt.
Vergelijk een zakelijke website maken met het ontwerpen van een nieuw huis; dan start je ook niet zomaar lukraak met bouwen. Je bepaalt vooraf hoe groot je slaapkamers moeten zijn en waar de stopcontacten komen. Controleer ook of er later een dakkapel aan toegevoegd kan worden.
Wat zijn de maandelijkse kosten van een eigen website?
Wat mag een zakelijke website kosten? Dat is lastig te zeggen. Een bedrijf dat online wil verkopen zal er misschien snel € 10.000,- voor betalen. Maar als je zzp’er bent en je uren verkoopt, wat mag dan je eigen zakelijke website kosten?
Wees gerust. Als je zelf veel tijd steekt in een huuroplossing of WordPress, en alleen logo’s, professionele teksten of wat afbeeldingen uitbesteedt, ben je soms voor een paar honderd euro al klaar. Afhankelijk van je eigen inzet kun je voor weinig geld al een goede website voor je bedrijf realiseren.
Als je een duidelijke planning voor ogen hebt en de hosting in kannen en kruiken is, is het tijd om de eigen website te gaan bouwen. Alle informatie op een website wordt beheerd met een Content Management Systeem (cms). Dit wordt ook wel de ‘achterkant’ van een website genoemd.
Met deze software kun je als beheerder vrij eenvoudig de inhoud beheren op websites (en eventueel webwinkels). Vaak kun je als starter ook prima uit de voeten met een gratis cms-oplossing.
Wel zul je er dan meer eigen tijd in moeten steken, en zal je website minder uniek overkomen. Ook kun je daarvoor geen topposities in zoekmachines verwachten en zonder budget voor marketing en reclame zal je website niet zo drukbezocht gaan worden.
Het zal dan vooral fungeren als extra visitekaartje, voor mensen die naar je website doorklikken vanaf sites als Linkedin of die specifiek naar de naam van je bedrijf zoeken.
8 Tips voor het maken van je website
Het zelf (of laten) maken van een website kan overweldigend lijken als startende ondernemer. Gelukkig is het met de juiste richtlijnen het eenvoudiger dan je denkt. Hier volgen 8 tips om je te helpen bij deze belangrijke stap, namelijk het starten van je eigen website:
1. Gebruik je bedrijfsnaam als domeinnaam van je website
Je kunt je bedrijfsnaam gebruiken als domeinnaam. Helaas komt het voor dat als je de naam van jouw bedrijf inschrijft in het Handelsregister, een ander deze naam daarna snel als domeinnaam registreert.
Registreer daarom eerst je domeinnaam bij SIDN. Schrijf je daarna pas in bij KVK. Bij Stichting Internet Domeinregistratie (SIDN) controleer je of je gewenste domeinnaam nog vrij is.
2. Doelgroep, potentiële klanten bepalen
Breng je doelgroep in kaart voordat je je website bouwt. Zo kun je aansluiten op de wensen van je klanten. Veel ondernemers gebruiken hiervoor persona’s. Dit zijn fictieve klanten met specifieke kenmerken, zoals:
- geslacht
- leeftijd
- inkomen
- karaktereigenschappen
- hobby’s
- online activiteiten
- verwachtingen van je product en diensten
Persona’s kun je later verbeteren, bijvoorbeeld door klantgesprekken te houden en online analyses te maken. De resultaten hiervan gebruik je vervolgens om je website te verbeteren.
3. Lay out, content en auteursrecht voor je website
Als je een geschikte domeinnaam hebt en weet wie je doelgroep is, kun je beginnen met je website. Deze bestaat uit verschillende onderdelen:
- lay-out
- broncode
- content, zoals tekst, afbeeldingen en video’s
Hoe maak je nou een website layout met een professionele uitstraling? Maak een lijstje van al je website-elementen en inhoud van je website. Kies daarna het belangrijkste element van je website. Als je moeite hebt met het belangrijkste te kiezen, stel jezelf dan de volgende vraag: ‘Wat is het eerste wat mijn websitebezoeker moet zien bij het bezoeken van de website?’
Dit is vaak een call-to-action button of een titel van de pagina. Markeer van elk punt in je lijstje hoe belangrijk deze is. Op basis van dit lijstje kun je een website layout kiezen.
Je kunt kiezen voor bestaande templates voor websites, zelf een website bouwen of een externe partij inhuren om dit voor je te doen.
Een website laten maken
Zie je het zelf niet zitten om veel tijd te steken in je zakelijke website of ben je bang dat je niet creatief of handig genoeg bent? Je kunt ook een professionele website laten bouwen door een webdesigner. Prijzen hiervoor lopen enorm uiteen dus het kan geen kwaad om vooraf enkele op te vragen van webdesigners of internetbureaus uit je eigen regio.
Let daarbij goed op dat het maken van een website vaak niet de enige kosten zijn. Hoe ga je deze onderhouden? Zijn er ook kosten verbonden aan de domeinnaam, e-mail, update van de software of onderhoud? Wat gebeurt er als je website eruit ligt? En kun je zelf teksten of afbeeldingen aanpassen of moet je voor elke wijziging je webdesigner inschakelen?
De maker van de website krijgt automatisch het auteursrecht. Maak dus vooraf afspraken over de overdracht van het auteursrecht als je een website laat maken. Zodra je het auteursrecht hebt, kun je wijzigingen doorvoeren zonder toestemming of extra kosten.
4. SEO (Search Engine Optimization) regelen
Om zoveel mogelijk bezoekers op je website te krijgen, wil je hoog scoren in zoekmachines (Search Engine Optimization, SEO). Schrijf daarom originele teksten met veel synoniemen. Ook met de volgende punten kom je een heel eind:
- Word een autoriteit op je vakgebied. Maak bijvoorbeeld nieuwsbrieven over onderwerpen die te maken hebben met je product of dienst.
- Vernieuw regelmatig je website. Doe je dit niet, dan schat een zoekmachine je website lager in.
- Plaats zoveel mogelijk links naar relevante websites van anderen. Zorg er ook voor dat websites met meer autoriteit naar je website linken. Dit heet linkbuilding.
- Zet de belangrijkste zoekwoorden in titels en subtitels.
- Verwerk deze zoekwoorden nog een paar keer in de tekst en in de URL.
- Houd de URL zo kort mogelijk.
- Voeg per artikel een meta-omschrijving toe. Dit is een omschrijving van de inhoud van de website die je zelf mag aanleveren. Zoekmachines nemen deze meestal over.
Jouw online vindbaarheid met regelmaat analyseren in Google Analytics en optimaliseren speelt hierbij een grote rol. Hoe beter je meet, des te meer je weet over het zoekgedrag van mogelijke klanten.
5. SEA campagne opstarten
SEA (Search Engine Advertising) is een effectieve manier om gericht verkeer naar je website te trekken door middel van online advertenties. Hier zijn enkele stappen om een SEA-campagne op te starten:
- Bepaal je doelgroep en zoekwoorden.
- Creëer een effectieve advertentie met aantrekkelijke tekst en afbeelding.
- Kies de juiste netwerken en platformen voor je campagne.
- Stel je budget en targeting-instellingen in. Je betaalt bij zoekmachine-advertenties per klik: met CPC (cost per click) of PPC (pay per click).
- Meet en optimaliseer regelmatig de prestaties van je campagne.
- Test verschillende advertenties en aanpassingen.
- Bouw op je succes door het uitbreiden van je campagne naar meer netwerken en doelgroepen.
- Analyseer regelmatig de resultaten en pas je strategie aan indien nodig.
6. Beveilig je website
Denk er maar eens over na: stel je voor dat een hacker toegang krijgt tot je website en de gegevens van jouw klanten in gevaar brengt. Dat wil je natuurlijk voorkomen! Maak het jouw klanten en jezelf makkelijker door voor een veilige verbinding te zorgen met TLS Encryptie.
TLS (Transport Layer Security) is de nieuwste versie van SSL (Secure Sockets Layer) en zorgt ervoor dat wachtwoorden en andere gevoelige informatie versleuteld worden (https). Een TLS-certificaat verkrijg je bij een Certification Authority (CA).
Dit wordt weergegeven door het slotje in de adresbalk van de browser. Hierdoor krijgt jouw klant meer vertrouwen in je website en het zorgt ervoor dat je hoger rankt in search engines, wat resulteert in meer bezoekers en dus meer omzet.
Blijf bovendien op de hoogte door de nieuwste softwareversies te gebruiken en updates snel uit te voeren, om zo beveiligingsrisico’s te voorkomen.
7. Vermeld reviews op je website
Reviews van klanten worden steeds belangrijker en beïnvloeden steeds meer de aankoopbeslissingen van andere klanten. Voeg daarom een functie toe aan je website waarmee klanten zelf een review kunnen achterlaten.
Of plaats zelf klantreviews op je website als testimonials, maar vraag hiervoor wel vooraf toestemming en hou rekening met de Europese privacywetgeving en de AVG.
Let erop dat er vanaf 2022 nieuwe regels gelden voor het beheren van reviews. Je moet je klanten informeren over hoe je omgaat met reviews en je inspannen om nepreviews te voorkomen. Verwijder negatieve reviews alleen als ze aantoonbaar nep zijn.
8. Zakelijke website optimaliseren voor mobiel gebruik
Een responsive website is een website die geschikt is voor mobiele apparaten, zoals tablets en smartphones. Het aantal mensen dat een computer of laptop gebruikt, daalt nog steeds, terwijl het mobiele verkeer juist groeit. Daarom is de keuze voor een responsive website verstandig.
De kleine lettertjes van een normale website via een mobiel apparaat lezen is niet prettig, omdat de beeldgrootte niet op elkaar is afgestemd. Hierdoor haken bezoekers sneller af. Een responsive website past zich qua lay-out aan het kleine scherm aan.
Knoppen op de site zijn bijvoorbeeld extra groot, waardoor je ze makkelijker met je vinger aanraakt. Ook de tekst is extra groot, en tekst en afbeeldingen passen binnen de breedte van je scherm. Scrollen naar links en rechts of in- en uitzoomen is niet nodig.
Verplichtingen op een zakelijke website
De overheid verplicht je om op je bedrijfswebsite volledige duidelijkheid te geven over de identiteit van het bedrijf. Dat betekent dat je minimaal moet vermelden:
De bedrijfsnaam en adres
Bij het vermelden van je adres op je website, is het handig om te weten dat een postbusadres niet voldoende is. Het is belangrijk om je echte vestigingsadres op te geven.
Een telefoonnummer
Als ondernemer wil je bereikbaar zijn voor klanten. Het is daarom erg verleidelijk om jouw telefoonnummer op de website te plaatsen. Zo mis je geen potentiële klanten zou je denken.
Er zijn ook nadelen om jouw telefoonnummer te publiceren op je website. Een bezoeker verwacht dat jij elk moment beschikbaar bent. Je kan moeilijk de telefoon een dagje uitschakelen en daarmee een potentiële klant teleurstellen.
Naast je telefoonnummer kun je ook een contactformulier gebruiken op je website. Je kunt ook een slimme functie kiezen waarmee iemand direct een afspraak kan inplannen in de agenda. Zo kunnen bezoekers je toch benaderen, waardoor je geen potentiële conversie mist.
Een e-mailadres
Consumenten moeten snel in contact kunnen treden met webwinkels als ze vragen of klachten hebben. Webshops zijn dus nu verplicht om een werkend telefoonnummer en e-mailadres als contactgegevens op de website te vermelden.
Het adres
Bij het vermelden van je adres op je website, is het handig om te weten dat een postbusadres niet voldoende is. Het is belangrijk om je echte vestigingsadres op te geven.
Het KvK-nummer, btw-nummer
Het btw-nummer willen veel ondernemers met een eenmanszaak ook nog weleens achterwege laten. Voorheen was dit omdat hiermee ook gelijk het Burgerservicenummer werd gedeeld maar dat is niet langer het geval. Je kunt deze dus nu gewoon noemen op je website.
Privacy verklaring en de algemene voorwaarden
Privacy-informatie en algemene voorwaarden zijn niet altijd verplicht, maar wel belangrijk om toegankelijk te maken. Dit is vooral van belang als je data opslaat, bijvoorbeeld door het gebruik van een e-mailadres of contactformulier. Je website is daar uitstekend voor geschikt.
Niet verplicht, maar wel belangrijk om te doen is het plaatsen van social media buttons zodat bezoekers jou direct kunnen gaan volgen.
0 reacties