door Bas

Geschreven op 14 december 2022

Een veelgehoorde vraag: wat zijn de eigen bedrijf starten kosten? Het is echter lastig hier een concreet antwoord op te geven. De kosten van een bedrijf starten lopen namelijk gigantisch uiteen en zijn compleet afhankelijk van jouw situatie. Hieronder zie je een goed overzicht met welke kosten jij rekening moet houden.

Kosten inschrijving Kamer Van Koophandel (KVK)

Ga jij een onderneming starten? Dan moet je je inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Deze inschrijving kost eenmalig € 51,95 (2022). Je hoeft je niet apart in te schrijven bij de Belastingdienst. Dat gebeurt automatisch. De inschrijving regel je als volgt:

1. Log in met DigiD

Alleen de eigenaar van het bedrijf kan de inschrijving doen.

2. Vul het inschrijfformulier in

kosten eigen bedrijf

Vul stapsgewijs alle onderdelen in van het digitale inschrijfformulier.

3. Controleer je gegevens

Controleer het overzicht van alle gegevens die je hebt ingevuld. Je hebt een correct en compleet ingevuld formulier nodig om een afspraak te maken en je bedrijf in te schrijven. 

4. Maak een afspraak

Als je het inschrijfformulier 100% hebt ingevuld kun je direct online een afspraak maken bij een Kamer van Koophandel kantoor naar keuze.

Over de afspraak

Tijdens je afspraak controleert een KVK-medewerker je legitimatie en bekijkt hij of zij of je aan de inschrijfvoorwaarden voldoet. Je betaalt de eenmalige inschrijfvergoeding en je kunt meteen een uittreksel Handelsregister (€ 16,90) kopen.

Kies een voordelige rechtsvorm

Voordat je naar de KVK gaat, moet je een afweging maken welke rechtsvorm voor jou het meest geschikt is. Geld besparen begint al bij het kiezen van een geschikte rechtsvorm. Verwacht je winst onder de 150.000 euro per jaar? Dan betaal je met een eenmanszaak of vennootschap onder firma (vof) meestal minder belasting dan met een bv.

Zo heb je onder voorwaarden recht op ondernemersaftrek. Ook de kosten voor de oprichting en het onderhoud van je bedrijf zijn lager. Je bent namelijk niet verplicht om een accountant in te schakelen.

Bij winst vanaf 150.000 euro per jaar wordt het wel aantrekkelijk om aan een besloten vennootschap (bv) te denken. Je hebt dan een voordeliger belastingtarief dat meer oplevert dan de aftrekmogelijkheden van een eenmanszaak.

Notaris kosten bedrijf startende ondernemers

bedrijfskosten

Kies je voor een rechtspersoon zoals een bv, dan is een oprichtingsakte verplicht. Daarvoor moet je bij een notaris zijn. Die rekent voor het opstellen van een oprichtingsakte al gauw 350 tot meer dan 1.200 euro. Bij de keuze voor een notaris kun je dus ook honderden euro’s besparen.

Let op! Iedere rechtsvorm heeft zijn eigen voor- en nadelen. Houd niet alleen rekening met belastingvoordelen, maar ook met zaken als aansprakelijkheid en zeggenschap over je bedrijf.

Kantoorkosten of starten aan huis

De goedkoopste optie is je bedrijf vanuit huis beginnen. Maar zodra je bedrijf groeit, je personeel in dienst neemt of klanten wilt ontvangen in een professionele omgeving, wordt het tijd om aan een bedrijfspand te denken.

Er is ook nog een middenweg, je kunt een werkplek of kleine werkruimte huren om te werken met andere ondernemers. En wat heb je verder minimaal nodig?

1. Laptop

Of je nu thuis, op een kantoor of werkt op locatie bij je klant: je maakt altijd wel wat kosten voor de inventaris van je eigen onderneming. Je inventaris zijn je spullen, zoals een bureaustoel. En wat alle ondernemers nodig hebben is een goede computer of laptop. Afhankelijk van jouw behoefte, zijn er laptops vanaf € 500 tot 2.500 te koop.

Ga jij de laptop gebruiken die je al hebt? Deze kun je overnemen met de zaak en omdat je de kosten dan kunt aftrekken van je winst, kan dit zelfs geld opleveren.

2. Mobiele telefoon

gemiddelde kosten eigen bedrijf starten

De maandelijkse telefoonrekening voor onbeperkt bellen en internetten bedraagt gemiddeld € 50. Daarnaast heb je voor het starten van je eigen bedrijf een mobiele telefoon nodig, al hoeft deze niet veel te kosten. Zo kun je voor de zaak misschien gebruikmaken van je privételefoon, en de kosten hiervan deels aftrekken.

Je kunt in ieder geval jouw zakelijke telefoongesprekken volledig aftrekken. Zeker als je nummer ook op visitekaartjes of op je website staat is het logisch als je deze kosten deels zakelijk boekt.

3. Werkruimte

Zoals hierboven genoemd is het voordelig om aan huis te starten. Is dit niet mogelijk? Gemiddeld betaal je rond de € 130 per vierkante meter huur. Deze huur mag je onder bepaalde voorwaarden aftrekken van je winst. En dat niet alleen: ook kosten voor energie, verzekeringen, schoonmaak en inrichting zijn stuk voor stuk aftrekbaar.

Gebruik je je eigen woning voor je bedrijf? Dan mag je de kosten van je werkruimte alleen van de winst aftrekken als het een zelfstandig deel van je huis is. De ruimte moet bijvoorbeeld in theorie apart verhuurbaar zijn en een eigen in- of opgang en wc hebben.  

4. Apparatuur

Afhankelijk van jouw soort bedrijf heb je bepaalde apparatuur nodig. Een laptop, printer en een mobiel heeft iedereen nodig. Maar als jij iets gaat produceren heb je andere apparatuur nodig zoals machines en/of auto’s. En begin je een webshop dan kan een pakstation heel handig zijn. Maar denk ook aan zaken als een branddetector.

Bootstrapping

Wil jij als startende ondernemer niet direct een externe financiering aangaan? Denk dan ook eens aan bootstrapping. Bootstrapping kent 2 kanten. Het is ten eerste een strategie om maximaal voordeel te halen uit beschikbare bronnen, zoals beginnen met ondernemen vanuit huis.

Bootstrapping is daarnaast ook een manier om kosten te besparen. Dit is vooral relevant als je hoge kosten maakt of weinig financiële ruimte hebt. Denk bijvoorbeeld aan bedrijfsruimte delen met andere ondernemers. Of bedrijfsmiddelen zoals machines, auto’s en gereedschap lenen of huren in plaats van kopen. En als je koopt, dan tweedehands en niet nieuw.

5. Website

kosten bedrijf website

Folders of visitekaartjes worden door steeds meer ondernemers overgeslagen, maar een bedrijfswebsite is wel redelijk belangrijk. Ben je niet thuis in webdesign? Een website laten maken kost al snel een paar honderd euro, maar die kosten zijn meestal eenmalig.

Maandelijks onderhoud is meestal enkele tientjes en soms kun je het zelf. Dan betaal je alleen voor de software en die kost vaak niet veel meer dan een of twee tientjes per maand. Al ben je er dan nog niet en de kosten van een website kunnen dus wel oplopen.

Is een website laten bouwen voor jou te duur? Geen probleem! Dankzij handige betaalbare software kun jij prima zelf een eigen website maken.

Bij het maken van een website en de kosten moet je denken aan:

  • Registratie domeinnaam
  • Hosting
  • (De bouw van) het contentmanagement systeem
  • Marketing en zoekmachine-optimalisatie (dit kun je zelf doen of uitbesteden)

6. Reiskosten

Heb je al een auto? Dan kun je deze ook gebruiken voor je eigen bedrijf en zijn de extra kosten hiervan beperkt. Natuurlijk kost een privé auto ook geld, maar omdat je dan de kilometers op je eigen bedrijf kan declareren betaalt de belastingdienst dan wel een beetje mee. Een fiets is nog goedkoper.

Ga je liever met het openbaar vervoer of denk je aan een auto van de zaak? Ga jij een auto leasen of aanschaffen, dan lopen de vervoerskosten van jouw eigen onderneming al snel op.

Inventaris of gereedschap

kosten bedrijf aftrekken

Of je nu vanuit huis of kantoor werkt, of je bent op locatie bij je klant: je maakt altijd wel wat kosten voor de inventaris van je bedrijf. Je inventaris zijn je spullen. Hieronder valt bijvoorbeeld een bureaustoel.

Werk je als timmerman of loodgieter? Dan kun je hierbij denken aan je gereedschap dat je nodig hebt om aan een klus te kunnen beginnen. Voor internetondernemers bestaan de kosten vooral uit een goede computer of laptop.

Nu heeft elk bedrijf een computer of laptop nodig (of meerdere), en dan wordt dit gezien als kantoorkosten. Maar run jij bijvoorbeeld een webshop, dan is deze computer nodig voor je primaire proces en hoort deze computer dus tot de inventaris.

Deze bedrijfskosten kunnen flink oplopen maar deed jij het werk al als hobby. Dan heb je al een stoel, gereedschap of laptop. Deze kun je overnemen met de zaak. De kosten kun je dan aftrekken van je winst, en dus kan dit zelfs geld opleveren.

Kosten voor administratie

Met een eigen bedrijf moet je tijd en geld steken in de boekhouding. Ten eerste is het aan te raden om een zakelijke rekening te openen. Werk en privé raken dan niet in elkaar verwikkeld en je houdt makkelijker overzicht. Afhankelijk van je bank is een zakelijke rekening mogelijk vanaf enkele euro’s per maand.

Zelf doen of uitbesteden?

Je administratie zelf doen? Daar hoef je geen boekhouder voor te zijn. Het kan steeds eenvoudiger, bijvoorbeeld met een online boekhoudpakket. De btw-aangifte hoef je dan meestal niet uit te besteden. Daarmee voorkom je handmatige fouten en krijg je meteen meer inzicht in je bedrijfscijfers.

Dit kost je gemiddeld tien euro per maand – een uitgave die zichzelf snel terugverdient in kostbare tijd. Met een boekhoudpakket maak je facturen sneller en met minder fouten. Een goed programma helpt je ook met het bijhouden van debiteuren of afschrijvingen. Veel ondernemers regelen er ook de btw-aangifte mee.

Voor de inkomstenbelasting is het wel aan te raden om een boekhouder of accountant in te schakelen.

Marketingkosten en reclamekosten

kosten marketing

Je eigen bedrijf betekent ook de nodige uitgaven aan marketing en reclame, zeker in de startfase van je ondernemerschap. In welke branche je ook werkzaam bent, mensen moeten wel van je bestaan afweten om van je diensten of producten gebruik te maken. De kosten van een eigen bedrijf zitten vaak voor een groot deel in de marketing.

Denk aan visitekaartjes, een folder of briefpapier voor het onder aandacht brengen van jouw bedrijf onde. Ook het laten maken van een logo of goede foto voor social media kun je hieronder laten vallen. En vaak moet je online wat reclame maken in lokale magazines, zoekmachines of op websites, zodat klanten je kunnen vinden.

Marketing hoeft geen kapitalen te kosten

Staar je als starter niet blind op online adverteren. Het is makkelijk om daar heel veel geld aan te besteden. Je kunt jezelf ook profileren door goede content op social media te zetten. Dit kost je alleen tijd, geen geld. De kosten voor marketing variëren enorm. Het ligt eraan waar welke keuzes je maakt en waar jouw prioriteiten liggen.

Er zijn bijvoorbeeld websites waar jij een logo ontwerp kunt kopen, en ook zelf nog kunt aanpassen. Je krijgt dan zelfs alle formaten die jij nodig hebt en je bent niet meer kwijt dan vijf of zes tientjes. Of je schakelt een graphic designer in die jouw logo gaat maken en dan ben je in ieder geval een paar honderd euro verder.

Kosten voor verzekering en pensioen

Als bedrijfseigenaar zijn er risico’s om rekening mee te houden. Zakelijke verzekeringen kunnen hierbij helpen maar deze kosten wel geld. Sommige kosten kun je even uitstellen, maar dit is afhankelijk van je bedrijf en situatie.

Veel risico’s overkomen maar een kleine groep ondernemers, maar hebben wel erg veel invloed op je leven. Stel dat je arbeidsongeschikt raakt of er wordt ingebroken in je kantoorpand, bijvoorbeeld.

Je kunt je bedrijfsvermogen, zoals je inventaris en voorraden, tegen brand of inbraak verzekeren. Niet alleen tegen de daadwerkelijke schade, maar ook voor de vertraging die je productie vervolgens oploopt. Een debiteurenverzekering is meestal niet nodig, maar reken dan wel op wat kosten voor de debiteurenadministratie en incassotrajecten.

Mocht je tijdens het werk schade toebrengen aan personen of spullen, dan kan een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering je helpen. Dit kan ook schade aan het milieu zijn, mocht je met schadelijke stoffen werken. Voor adviseurs of dienstverleners is de beroepsaansprakelijkheid met name van belang, in het geval van beroepsfouten met financiële gevolgen.

Pensioen en arbeidsongeschiktheid

kosten bedrijf verzekeringen

Let op: ondernemers hebben geen recht op een uitkering bij langdurige ziekte. Je zult een arbeidsongeschiktheidsverzekering moeten afsluiten, wil je gedekt zijn tegen inkomensverlies door ziekte. De premie van zo’n verzekering is relatief hoog, maar vaak wel aftrekbaar. Hoe hoog je premie uitvalt, is afhankelijk van je leeftijd en hoeveel er wordt gedekt.

Tegenwoordig komen er wel steeds meer alternatieven voor de traditionele AOV voor ondernemers. Zoals bijvoorbeeld Sharepeople.nl

Als ondernemer heb je recht op een vergoeding via de Algemene Ouderdomswet. Mocht je meer zekerheid voor later wensen, dan kun je aanvullend een pensioen opbouwen. Denk aan een geblokkeerde spaar- of beleggingsrekening. Hoeveel je hierop spaart of stort is natuurlijk helemaal aan jou, dus wanneer je net je bedrijf starten gaat hoef je je hier nog niet te druk om te maken.

Vervoerskosten

Bij de reiskosten zijn de verschillende opties genoemd voor je eigen vervoer. De hoogte van de kosten verschillen enorm. Pak jij de fiets, gebruik je het openbaar vervoer of je privéauto, zet je een auto op de zaak of ga je een auto gaat leasen?

Afhankelijk van jouw type onderneming, heb je misschien andere vervoersbehoeften. Misschien heb jij een busje nodig in jouw branche? In dat geval ontkom je er niet aan om deze aan te schaffen of te leasen. Verdiep je dan in de kosten hiervoor en maak een vergelijking tussen de opties.

Kostenoverzicht

kostenplaatje eigen bedrijf

Om grip te krijgen en te houden over de verschillende kosten, maak een overzicht. Op die manier kun je ook goede overwegingen maken waar jij je geld aan gaat uitgeven. En het is een essentieel onderdeel van jouw financieel plan.

Je kunt dit zelf doen of je kunt een boekhouder of accountant inschakelen. Maar ja, dat is natuurlijk een kostenpost. Of je gaat een kop koffie drinken met een ondernemer die jij kent om te leren hoe je dit goed aanpakt.

Een bedrijf starten zonder geld?

Is het jouw grote wens om voor jezelf te beginnen, maar ontbreekt het je aan de financiële middelen om te investeren? Geen nood. Ook dan is het mogelijk om als zelfstandige aan de slag te gaan. Natuurlijk kun je zonder geld niet meteen een kantoor betalen of personeel. Toch zijn er meer dan genoeg mogelijkheden genoeg om een eigen bedrijf te starten zonder geld.

Ook voor jou

Passie

Carrièredoelen

Wat zou jij willen bereiken? Wil jij meer uit jezelf en je baan halen? Of is...

Lees meer...

door Bas Smeets op 6 januari 2023

Kennisbank

Loopbaanankers Schein

Stel je voor, je hebt een baan die helemaal bij jou past. Een baan waar je...

Lees meer...

door Bas Smeets op

Kennisbank

Bedrijfsmiddelen

Vrijwel elke onderneming heeft bedrijfsmiddelen nodig voor de dagelijkse...

Lees meer...

door Bas Smeets op

Pin It on Pinterest

Share This