Selecteer een pagina

door Bas

Geschreven op 10 februari 2019

“Pleur toch op met je passie”

-Anonieme Facebook gebruiker-

 

Ik moest er hard om lachen, want “Ga toch weg met je passie!” of minder tactische uitspraken heb ik vaker gehoord.

 

Op zich begrijpelijk, omdat bepaalde termen continue voorbij komen. Ze worden te pas en te onpas gebruikt in allerlei marketing- en vacatureteksten. Net als authenticiteit, out-of-the-box en nog meer van dat soort uitspraken.

 

Dat is jammer, want een term als “passie” dekt wel degelijk de lading.

 

Je kunt het hartstocht noemen, of drive. Maar wist je dat passie eigenlijk staat voor lijdensweg? 

 

Wellicht heb je wel eens gehoord van deze film: the Passion of the Christ. Niet om aan te zien, omdat het letterlijk over de lijdensweg van Jezus Christus gaat.

 

Het is een extreem voorbeeld en ik ben zeker geen prediker, maar de hoofdpersoon van de film geloofde ergens heilig in en was bereid om ervoor te lijden en zelfs te sterven.

 

Maar nu maak ik het wel heel dramatisch. Passie staat dus voor iets waar je in gelooft en enorme hartstocht voor voelt.

 

Het gaat er om dat jij bereid bent om meer te geven van jezelf, je tijd en je energie als je jouw passie volgt.

 

Wanneer je het gevoel hebt impact te willen maken met jouw talent en kennis. Wanneer je voelt dat je een unieke bijdrage te leveren hebt. Wanneer je daadwerkelijk van betekenis kunt zijn en een verandering in gang kunt zetten in jouw eigen leven, het leven van iemand anders of de gehele maatschappij. Ben je dan bereid om alles te geven? Om je hele ziel en zaligheid en alle energie in datgene te steken waar jij in gelooft?

 

Want het succes komt je niet ineens aanwaaien als je je passie gaat volgen. 


Misschien ben je nu teleurgesteld…

 

Geen zorgen. Er is ook goed nieuws.

 

Tijdens ons inspiratie event in januari kregen we er namelijk een mooie vraag over. Een dame in het publiek was verbaasd over wat er allemaal komt kijken bij het opzetten van een onderneming. Ze had gehoopt dat het volgen van je passie het runnen van een bedrijf ook moeitelozer zou maken.

 

Het is niet moeilijk om je in te schrijven bij de KvK, dat kan bijna iedereen. Maar het bouwen van een succesvol bedrijf is echt een ander verhaal.

 

En toch zat er een kern van waarheid in haar opmerking.

 

Want dat “volg je passie” niet zomaar een lege marketingterm is, dat weet je na het lezen van dit artikel wel. Maar het kan je ook nog eens écht ver brengen en succes opleveren.

 

De 3 belangrijkste redenen om wel je passie te volgen:

 

1 – Je hebt een voorsprong

Qua mindset heb je al een enorme voorsprong wanneer je je passie volgt. Op jezelf maar ook zeker op je concurrenten bijvoorbeeld. Er zijn namelijk weinig mensen die echt bevlogen zijn in hun baan of onderneming. Volg je je passie, dan ben je bereid er de benodigde tijd en energie in te steken en net dat stapje extra te zetten als dat nodig is.

 

Jouw passie is kennelijk zo belangrijk voor je waardoor je er makkelijker helemaal voor kunt gaan, dan wanneer je overuren maakt voor een baas in een baan waar je geen voldoening uithaalt.

 

2 – Je komt in flow

Het volgen van je passie en het inzetten van jouw talenten zal je in een staat van “flow” brengen. Je voelt je lekker in je vel omdat je doet waar jij energie van krijgt en waarbij je van betekenis bent. In flow loopt alles lekker, je kunt meer aan. Je stapt zo over de tegenslagen heen omdat je vertrouwt op jezelf en jouw doel.

 

Als je in flow bent, dan stem je automatisch af op een soort hogere frequentie. Waardoor je de juiste situaties en mensen aantrekt.

 

3 – Je hebt een sterk verhaal.

Vertel je over jouw passie? Dan heb je gewoon een heel goed verhaal. En met een goed verhaal kun je mensen en (potentiële) klanten raken. Bij een netwerkbijeenkomst kom je niet met droge feiten over wat je doet. Nee, jij vertelt over jouw drive, over datgene waar jij in gelooft en hoe je dat gaat bewerkstelligen.

 

Je inspireert anderen en blijft hangen. En ook dat lijkt een hype, maar wanneer je een inspirerend verhaal verteld dan bereik je een andere deel in de hersenen van jouw publiek.

 

Het limbisch systeem, dat gaat over emotie en stuurt het gedrag aan. Zo kun je anderen beïnvloeden, maar als je dat oprecht doet vanuit jouw passie en je hebt echt iets moois te bieden, dan blijf je integer.

 

Genoeg motivatie dus om wél je passie te volgen! Weet je al wat jouw passie is? Deel hem dan hieronder! Heb je werkelijk geen idee wat jouw passie is? Stuur ons dan even een berichtje, we helpen je graag.

 

Ps: Geeft je werk je steeds minder energie? Is het tijd om te ontdekken en te gaan doen waar je wel voor bestemd bent en ben je klaar voor persoonlijke vrijheid en overvloed in je leven? Download dan de gratis gids Het Switch Effect.

Ook voor jou

Ondernemen

Nee, niet weer een coach!

“Ik heb mijn passie al ontdekt, ik word coach!” Ach, alweer een coach! Is mijn...

Lees meer...

door Bas Smeets op 18 november 2019

Mindset

Investeren kun je leren

Ik kan me er soms zo aan irriteren: ondernemers die continue roepen dat ze...

Lees meer...

door Bas Smeets op 11 november 2019

Mindset

Van mislukking naar mislukking

Ter aanvulling op het verhaal van vorige week, lees je nu weer een blog van...

Lees meer...

door Fatima Perdijk op 4 november 2019

Pin It on Pinterest

Share This