Maak Jouw Impact

Bedrijfsmiddelen

6 januari 2023

Vrijwel elke onderneming heeft bedrijfsmiddelen nodig voor de dagelijkse activiteiten. Bedrijfsmiddelen zijn van groot belang voor het functioneren van een bedrijf en het behalen van zijn doelen. Lees hieronder wat bedrijfsmiddelen nu precies zijn en leer je over 7 financieringsvormen waarmee jij kunt investeren in deze middelen.

Wat zijn bedrijfsmiddelen?

Bedrijfsmiddelen zijn de middelen die een bedrijf gebruikt om zijn bedrijfsdoelen te bereiken. Deze middelen kunnen materieel of immaterieel zijn en kunnen onder andere bestaan uit geld, mensen, technologie en gebouwen.

Voorbeelden bedrijfsmiddelen en soorten

Hier zijn enkele voorbeelden van bedrijfsmiddelen:

  • Materiële bedrijfsmiddelen:
  • Gebouwen en grond
  • Machines en apparatuur
  • Transportmiddelen, zoals vrachtwagens en auto’s
  • Inventaris, zoals computers en kantoorapparatuur
  • Immateriële bedrijfsmiddelen:
  • Intellectueel eigendom, zoals patenten, merken en auteursrechten
  • Software en technologie
  • Relaties met klanten, leveranciers en andere zakenpartners
  • Reputatie en merknaam

Er zijn ook verschillende soorten bedrijfsmiddelen:

Vaste activa:

Dit zijn bedrijfsmiddelen die lange tijd in gebruik zijn door een onderneming, zoals gebouwen, machines en transportmiddelen.

Werkkapitaal:

Dit zijn bedrijfsmiddelen die nodig zijn om de dagelijkse activiteiten van een bedrijf te ondersteunen, zoals voorraad, rekeningen en kasgeld.

Financiële middelen:

Dit zijn bedrijfsmiddelen in de vorm van geld, zoals cash, beleggingen en leningen.

Menselijke middelen:

Dit zijn de medewerkers van een bedrijf (personeel) die bijdragen aan het behalen van de doelen van het bedrijf.

Het is belangrijk om de juiste mix van bedrijfsmiddelen te hebben om ervoor te zorgen dat een bedrijf efficiënt en effectief kan functioneren.

7 Financieringsvormen voor je bedrijfsmiddelen

bedrijfsmiddel

Bedrijfsmiddelen zijn vaak kostbaar. Je kunt op verschillende manieren via externe financiering op zoek gaan naar geld voor jouw bedrijfsmiddelen. Let daarbij op de looptijd van de financiering. Deze moet aansluiten bij de periode waarin je het bedrijfsmiddel gebruikt.

1. De bank

Je leent een bedrag dat je nodig hebt voor je onderneming en betaalt dit vervolgens gespreid terug over een vastgestelde periode. Het geleende bedrag is verhoogd met een vaste of variabele rente.

2. Je familie en vrienden

Geld lenen bij familie of vrienden heet ook wel een onderhandse lening. Het is een lening die niet iedereen kan afsluiten. Hij wordt niet ‘openbaar aangeboden’. Zorg er bij geld lenen van familie of vrienden voor dat je afspraken goed vastlegt in een contract.

Met een marktconforme rente voorkom je problemen. Je bepaalt de hoogte van de rente van de lening aan de hand van de financiële markt van het moment.

3. Een crowdfunding

Letterlijk betekent crowdfunding: geld binnenhalen bij het grote publiek. Je vertelt zoveel mogelijk mensen over je plannen en vraagt of zij daar geld in willen steken. Dit doe je via een online crowdfundingplatform waar je een campagne aanmaakt.

4. Leasen

bedrijfsmiddel voorbeeld

Bij leasing betaal je voor het gebruik van bedrijfsmiddelen zoals een auto, machine of computer als een vorm van huur. Je betaalt een bedrag per maand en niet ineens een groot bedrag. Zo houd je werkkapitaal in je bedrijf beschikbaar.

5. Microkrediet of MKB-krediet

Een microkrediet is een zakelijke lening van maximaal 50.000 euro voor startende en bestaande ondernemers. Een MKB-krediet is een zakelijke lening van minimaal 50.000 euro en maximaal 250.000 euro voor startende en bestaande ondernemers.

6. Kredietunie

Een kredietunie is een financiële instelling die geld leent aan haar leden, die meestal ook eigenaars van de kredietunie zijn. Dergelijke kredietunies zijn vaak opgericht om mensen in staat te stellen om geld te lenen tegen redelijke rentetarieven, vooral als ze moeilijk krediet kunnen krijgen bij andere financiële instellingen.

Kredietunies zijn vaak gemeenschapsgericht en richten zich op het helpen van mensen met beperkte financiële middelen. Ze zijn doorgaans non-profitorganisaties en zijn vaak gevestigd in specifieke gemeenschappen of voor bepaalde beroepsgroepen.

7. Business angels

Business angels zijn particuliere of informele investeerders, vaak ex-ondernemers, die zakelijk tussen de 50.000 en 750.000 euro in je bedrijf investeren. Zij helpen je ook vaak met zakelijk advies.

Business angels hebben vooral interesse in ondernemingen in de start- en (snelle) groeifase. Een bedrijf moet bij voorkeur innovatief zijn, bijvoorbeeld met een nieuw product of dienst, of voldoende onderscheidend vermogen hebben. Daarnaast moeten bedrijven ook groeipotentie hebben. Ze moeten binnen enkele jaren kunnen doorgroeien naar een grote omzet en winst.

Wanneer bedrijfsmiddelen afschrijven?

Bedrijfsmiddelen die een aantal jaar meegaan worden vaste activa genoemd. De Belastingdienst ziet vaste activa als investeringen. Daarom mag je deze kosten niet allemaal aftrekken in het jaar van aanschaf, maar moet je ze in delen afschrijven op basis van de vermoedelijke gebruiksduur in je boekhouding.

Dit geldt voor investeringen die hoger zijn dan € 450 (ex. btw). Maak je gebruik van de KOR (kleineondernemersregeling), dan tel je de btw op het totaalbedrag mee. Zit je dan boven de € 450, dan moet je afschrijven in je boekhoudeing.

Je verdeelt zo de kosten van het bedrijfsmiddel over de jaren dat je er gebruik van maakt (de economische levensduur). De afschrijvingen in je boekhouding laten zo de waardedaling van de bedrijfsmiddelen over een bepaalde periode zien.

Willekeurige afschrijving wat is het?

afschrijving bedrijfsmiddelen

Ben je een startende ondernemer? Dan mag je zelf bepalen hoe en wanneer je bedrijfsmiddelen afschrijft die in de startfase van de onderneming zijn gekocht. Dit noem je willekeurig afschrijven.

Vaak maak je als starter in het eerste jaar weinig winst en betaal je dus weinig belasting. Zo’n aftrekpost van een bedrijfsmiddel is daarom interessanter als je meer verdient in een volgend jaar. Maak daarom een berekening voor jezelf wanneer willekeurig afschrijven interessant is. Zolang je recht hebt op startersaftrek mag je hiervan gebruikmaken.

Hoe bereken je de afschrijving?

Voor het berekenen van de kosten van afschrijvingen bestaan er verschillende methoden, maar de Belastingdienst heeft wel een aantal regels opgesteld. De meest gebruikte methode is in ieder geval de lineaire afschrijvingsmethode. Hierbij wordt elk jaar evenveel afgeschreven. Dit doet men door de volgende formule toe te passen:

Afschrijvingskosten = (aanschafkosten – restwaarde)/vermoedelijke gebruiksduur

Een kanttekening is wel dat de Belastingdienst eist dat er per jaar niet meer dan 20% van de aanschafkosten mag worden afgeschreven, behalve voor goodwill waar dit op 10% is vastgelegd. Voor gebouwen gelden er ook andere regels.

Afschrijvingskosten worden niet daadwerkelijk betaald en dus is er ook geen factuur voor. Daarom dient de ondernemer in zijn boekhouding zelf een memoriaalbon aanmaken. Op basis daarvan kunnen afschrijvingen vervolgens als kost worden verwerkt.

De aanschafkosten

Dit is de aanschafprijs of aanschafwaarde van het bedrijfsmiddel, plus de aankoopkosten (bijvoorbeeld de notariskosten), de installatiekosten en de kosten van het bedrijfsklaar maken. De kortingen en subsidies trek je van dit bedrag af. Ook als je die achteraf krijgt.

Restwaarde

​​​​​​Dat is de waarde die je bedrijfsmiddel vermoedelijk nog zal hebben op het moment dat je het niet meer gebruikt. De leverancier schat meestal goed in wat het bedrijfsmiddel na verloop van tijd nog waard is.

De gebruiksduur

Dit gaat om de technische levensduur van het bedrijfsmiddel. De Belastingdienst hanteert de periode totdat het helemaal versleten is. Gebruik je het bedrijfsmiddel korter, omdat het bijvoorbeeld economisch gezien niet meer nuttig is voor jouw onderneming, dan mag je uitgaan van de economische levensduur.

Een bedrijf starten zonder geld?

Is het jouw grote wens om voor jezelf te beginnen, maar ontbreekt het je aan de financiële middelen? Geen nood. Ook dan is het mogelijk om als zelfstandige aan de slag te gaan. Natuurlijk kun je zonder geld niet meteen een kantoor betalen of personeel. Toch zijn er meer dan genoeg mogelijkheden genoeg om een eigen bedrijf te starten zonder geld.

@bassmeetsmji

Bas Smeets

CEO & Impact coach
Bas Smeets is de CEO en oprichter van Maak Jouw Impact. Sinds 2010 helpen zijn team en hij zelfbewuste professionals hun échte passie te vinden en om te zetten naar een succesvol eigen bedrijf als dienstverlenend- of kennisondernemer via de Identity Driven Entrepreneurship (IDE) Methode.

Dit zegt de community

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nu Populair.

Stress door werk
Stress door werk

Iedereen heeft wel eens stress door werk. Gezonde stress ervaren is niet erg. Maar als je continu stress ervaart, kan dit grotere psychische en lichamelijke problemen veroorzaken. Leer de symptomen en oorzaken herkennen. Dan kun op tijd ingrijpen en een burn-out...

Mindset

Stress door werk

Iedereen heeft wel eens stress door werk. Gezonde stress ervaren is niet erg. Maar als je continu stress ervaart, kan dit grotere psychische en lichamelijke problemen veroorzaken. Leer de symptomen...

Ongelukkig op werk
Ongelukkig op werk

Voor veel mensen is maandag niet de meest favoriete dag. Maar wat als je op zondagavond niet kan slapen en op maandagochtend met tegenzin opstaat, omdat je weer naar je werk moet? Ongeveer 1 op de drie mensen is ongelukkig op werk. In dit artikel lees je over 7...

Passie

Ongelukkig op werk

Voor veel mensen is maandag niet de meest favoriete dag. Maar wat als je op zondagavond niet kan slapen en op maandagochtend met tegenzin opstaat, omdat je weer naar je werk moet? Ongeveer 1 op de...

5 Succesfactoren voor kennisondernemers: Wat je moet weten
5 Succesfactoren voor kennisondernemers: Wat je moet weten

Het opbouwen van een succesvolle kennisonderneming, zoals coach, trainer of consultant, kan zowel uitdagend als lonend zijn. Natuurlijk spelen veel factoren een rol in het succes van jouw onderneming, maar er zijn vijf belangrijke succesfactoren die je kunnen helpen...

Ondernemen

Pin It on Pinterest

Share This