Analyseren is een term die je vaak voorbij hoort komen in vacatures of artikelen over ondernemerschap. Maar wat is het eigenlijk precies en wat is het nut? Waar begin je? En wat betekent het als je analytisch vermogen hebt?
Hier lees je er meer over.
Wat is analyseren?
Analyseren is het proberen te begrijpen van een probleem, situatie of vraagstuk door het grondig te onderzoeken en te ontleden.
Dat betekent een probleem op een systematische manier en vanuit verschillende invalshoeken benaderen en onderzoeken uit welke onderdelen het bestaat, proberen te begrijpen hoe deze onderdelen in elkaar grijpen en welke rol ze in het grotere geheel spelen. Het onderscheiden van hoofd- en bijzaken en het leggen van logische verbanden is ook een onderdeel van het maken van een analyse.
Waarom is analyseren zo belangrijk?
Mensen met een goed ontwikkeld analytisch vermogen zijn gewild op de arbeidsmarkt omdat veel werkgevers veel waarde hechten aan personeel dat goed is in probleemoplossend denken en handelen. Ook is goed kunnen analyseren één van de eigenschappen die veel succesvolle ondernemers gemeen hebben.
Mensen die beschikken over een goed ontwikkeld analytisch vermogen:
- Nemen betere beslissingen
- Zijn goed in het verzamelen van relevante input, data en objectieve informatie
- Laten zich niet leiden door hun gevoel maar nemen beslissingen op basis van feiten
- Dringen door tot de kern van een probleem en zien wat er werkelijk aan de hand is
- Overzien de consequenties van bepaalde keuzes
- Zien snel een rode draad in een grote hoeveelheid informatie
- Vragen door en zijn goed in luisteren
- Raken niet overweldigd op het moment dat ze worden gepresenteerd met complexe informatie
Dit zijn eigenschappen zijn die zowel in privé situaties als zakelijk goed van pas komen. Je kunt het gebruiken bij het werken aan je persoonlijke en professionele ontwikkeling, als tool die je helpt bij het formuleren en halen van persoonlijke doelen bijvoorbeeld. Als ondernemer is het vooral een instrument om meer inzicht en data te krijgen: over je bedrijf, je sterke en zwakke punten, je producten en diensten, de concurrentie en over hoe je markt eruitziet. Deze informatie kun je vervolgens gebruiken om strategische beslissingen mee te nemen.
Hoe kun je analyseren?
Je hoeft het wiel gelukkig niet zelf uit te vinden, er bestaan verschillende modellen die je kunnen helpen bij het analyseren van verschillende vraagstukken.
Hier vind je een aantal voorbeelden:
SWOT Analyse
De SWOT analyse is één van de bekendste modellen en wordt ook wel ‘sterkte zwakte analyse’ genoemd. Door een SWOT analyse toe te passen krijg je inzicht in waar kansen en bedreigingen voor je bedrijf liggen. Hoewel een SWOT analyse een bedrijfskundig model is kun je het ook prima toepassen om te kijken waar jouw persoonlijke sterktes en zwaktes liggen.
BCG matrix
Dit is een model dat de marktgroei en het marktaandeel van verschillende producten in kaart brengt en met elkaar vergelijkt. Hiermee krijg je helder in welke producten je meer moet investeren en welke producten je beter niet meer kunt aanbieden.
Business Model Canvas
Het business model canvas kun je gebruiken als je een bedrijf gaat starten of wilt kijken of je business model nog goed functioneert. Het model omvat 9 bouwstenen waarmee je je bedrijf in kaart kunt brengen en geeft inzicht in sterke en zwakke punten en waar kansen liggen om te verbeteren.
GAP Analyse
Een GAP-analyse is een model om te kijken naar het verschil tussen de huidige situatie en een potentiële of wenselijke situatie. Deze ruimte (de GAP) analyseren geeft handvaten voor het bepalen van een bedrijfsstrategie.
Destep Analyse
De Destep analyse geeft inzicht in externe factoren die van invloed zijn op je bedrijf. De resultaten van een Destep analyse kunnen samen met de resultaten van een interne analyse de basis vormen voor een SWOT analyse.
ABC Analyse
Met de ABC Analyse neem je je producten onder de loep door ze in drie categorieën te verdelen (A, B en C) om duidelijk te krijgen welke het belangrijkst zijn voor je bedrijf en welke minder van belang zijn.
Tips bij het analyseren
Enkele tips die het analyseren makkelijker maken:
Maak een plan
Voor de hand liggend maar daarom niet minder belangrijk: maak een duidelijk plan en geef antwoorden op een paar essentiële vragen:
- Waarom maak je de analyse?
- Welke vraag moet de analyse beantwoorden?
- Wanneer is de analyse succesvol?
Blijf open minded
Laat je bij het analyseren van data en feiten niet leiden door vooroordelen of wenselijke uitkomsten, maar kijk naar de informatie op een objectieve manier en sta open voor nieuwe informatie. Ook als die confronterend of onverwacht is.
Kies een goed model
Er bestaat een geschikt model voor bijna elk probleem dat je kunt bedenken. Hierboven hebben we er al een aantal besproken maar het belangrijkst is dat je een model kiest dat past bij het probleem dat je wilt analyseren.
Timing
Op het moment dat jij of je bedrijf in de problemen raakt is het vaak te laat om nog in te kunnen grijpen, dus probeer het juiste moment te kiezen voor het maken van een analyse.
Er is meer dan data
Cijfers zijn belangrijk, maar er is meer dan data alleen. Je onderneming heeft ook te maken met mensen, werknemers, en bijvoorbeeld je klanten. Betrek al deze factoren in je analyse.
0 reacties